Forumet för dig som älskar Sega! 

• Vad minns ni av lanseringen av Mega Drive i Sverige?

• Diskussioner om allt som rör SMD
Diskussioner om allt som rör SMD
 #2366  by Rotmosträdet

Jag vet NADA tyvärr. Fattig unge med ett NES jag fick 1991. MD kom väl 1990?

År? Reklam? Köer? Besvikelse? Lanseringsspel i Sverige?

VAD VET NI!? Dela med er!
 #2367  by HVQ

Minns inte mycket heller.

Uppväxt på en mindre ort där ingen affär sålde MD. Jag hade nes och premenuerade på nintendomagasinet så var ganska insnöad på nintendo fram tills min bästa kompis fick en MD. Minns inte när det var exakt men det var nog ganska tidigt efter lanseringen. Vill minnas att de första kontakterna med MD för min del var i de leksakskatalogerna man älskade att kolla i när man var liten pojk.
 #2368  by Rotmosträdet

Japp, jag följde också allt i spelväg slaviskt i Ellos, Leksaksmagasinet, BR, Josefssons etc...

Minns också att jag spelade Moonwalker i en spelbutik i Värnamo och var hyfsat (läs: mycket!) imponerad men det kändes för nytt och dyrt för mig. Lite för lyxig konsol helt enkelt. Köpte mig en Zinger på rea för 99:- istället.
 #2370  by Otherworld

Jag minns inget heller tyvärr. 1990 var jag bara tre år. Spelade som sagt mycket MD hos mina kusiner. Tror dom fick sin maskin runt 91 eller så. Fick min egen sen när jag fyllde 6 år 93. Så MD var min allra första spelupplevelse, men jag minns ingenting utav själva lanseringen tyvärr.
 #2381  by NGF

Så här skriver Svenska Hemdatornytt angående lanseringen av Megadrajven 1990 och spelet Super Hang-On:
"Det är faktiskt som man hade en alldeles egen arkadmaskin, speciellt om man har kopplat konsolen till sin Scartkontaktförsädda 26" TV".
Artikeln är positivt inställd till maskinen då man anser att man äntligen går från primitva spel (NES) till att få "frossa i god grafik". Dessutom talas det om ett kommande modem och tangentbord..

Själv minns jag inget speciellt angående lanseringen, fick mer upp ögonen för denna maskin i början av 16-bitars krigen där jag valde Segasidan.
 #2500  by Batman666

1990 var jag 7 år och hade en SMS sedans ett år tidigare så minns knappast något och var inte intresserad. Första gången jag spelade ett MD måste ha varit 92-93 hos en klasskompis, minns Altered Beast, Truxton & Sonic och givetvis Grafiken som gjorde stort intryck, såg så färgfullt och underbart ut.

Hade en egen MD inom 1 år efter det :D
 #3389  by bobnimbe

Jag måste varit 10 när den lanserades i Europa. Minns inte hur efter dom var i Sverige men senast 91 skulle jag tippa på.

Som medlem i Playmix/Brio's Sega-klubb fick man ett reklamblad och lite erbjudanden en gång i månaden ungefär. Det var i princip ett a4-reklamblad för de senaste spelen. Dom tillhandahöll exempelvis prenumeration på engelska Sega Power.

Hursom, när megadrive släpptes damp det ner ett reklamblad. Tidningen Hemdator Nytt skrev lite om det som nämnt. Och så PANG. Inga köer eller någonting. Den bara fanns att skaffa. Som det var på den tiden. Det här med köer var något folk började göra först när star wars episode 1 släpptes 1999, för att det gjorde deras idoler i USA.

Spel som var med i släppet var, som jag minns, Alt. Beast (fick man till konsollen) , Super Hang On, Ghouls n Ghosts, Alex Kidd, Golden Axe .. . Ghouls'n'Ghost med sin mega blaffe första boss var headlinearn på reklambladen iaf.

Första spelet jag hyrde var Ghostbusters, det var nog i samband med att det fanns att hyra. Eftersom Europareleasen var rätt sen och Sverigereleasen ännu senare fanns det rätt mycket spel direkt. WonderBoy 3:Monster Lair var nästa spel.

Köpte aldrig något Megadrive dock. Var svårt att motivera när jag redan hade ett Master System, men jag brukade hyra nån gång i månaden varpå jag körde igenom en hel del spel när det begav sig.
 #3409  by Rotmosträdet

Torsdagen den 13 september 1990 visades Mega Drive för första gången i Sverige för journalister och några "spelsugna ungdomar" i Stockholm.

27:e september gick första reklamen i tidningarna. De flesta butiker fick 1 konsol var!!

Pris: 1995:- med Altered Beast.

Efter vecka 43 hade de säkrat tillgången på maskinen till butik. Borde vara cirka 19 - 25 oktober (enligt 2010 års vecka 43).

Var vi först i Europa? Jag har bara senare datum på Wikipedia etc.