Forumet för dig som älskar Sega! 

• Alien Soldier och Gunstar Heroes!

• Diskussioner om allt som rör SMD
Diskussioner om allt som rör SMD

Vilket av dom är bäst?

Alien Soldier
2
18%
Gunstar Heroes
7
64%
Båda är lika bra!
2
18%
 #12180  by Zebbe

Image vs.Image

Efter Ruckets dissning av Alien Soldier i Teknodromens presentationstråd kände jag mig tvungen att göra denna tråden.

Som jag skrev där så tycker jag att Alien Soldier är det ultimata enmanna-run n gunnet, och Gunstar Heroes det ultimata tvåmanna-ditot.

Båda två är helt fantastiska spel som pushar Mega Drivens kapacitet till det yttersta. De kommer på en delad andraplats över mina favvospel till Mega Drive.

Finns mycket att säga om dom. Grafiskt sett är GH mer "cutesy" och enklare i sitt utförande, medan AS är rent futuristisk sci-fi med större sprites och mer avancerade bakgrunder. Musiken är gjord av samma person och påminner lite om varann kompositionsmässigt, men den är lite tyngre i AS för att passa den mörkare handlingen, som för övrigt är helknasig (men jag gillar den ändå). GH-handlingen är det vanliga, samla på diamanter och rädda tjejen och det där, men den får mer utrymme i själva spelet i alla fall. Gameplayet är mer varierat i GH, de flesta banorna är rätt unika och det finns betydligt fler vapen. AS å sin sida har många fler bossar, varav alla strider är olika och lika roliga. Båda spelen är rätt lätta på de enklare svårighetsgraderna, men expert på GH har jag aldrig klarat. Har dock klarat super hard på AS, det var en skön känsla även om det var tråkigt att slutet var detsamma.

Allt som allt har de båda sina för- och nackdelar, men de kompletterar varandra och är lika bra på sitt sätt.
 #12181  by nissling

Gunstar Heroes sju dagar i veckan för mig. Det är fartfyllt och variabelt med många karaktärer likaså vapnen. Man kan sätta sig ner och spela det hur mycket och hur ofta som helst utan att tröttna och är verkligen något man kommer in i på en gång. Jag gillar när det är så simpelt och kul.

Alien Soldier tycker jag känns svårt att spela, då menar jag inte utmaningsmässigt utan rent strategiskt utmanande och när jag spelade det sist kändes det ganska segt dessutom. Jag känner inte alls samma flyt i det som jag gör i Gunstar Heroes eller Guardian Heroes, men så är det väl också mer originellt och strider mot det konventionella i genren mer eller mindre.
 #12182  by Tronin

Som nämndes i Teknodromens presentationstråd (sorry för trådkapningen 8-)) är det Gunstar Heroes som gäller för min del.

Som ett enmanna run 'n gun är GH klockrent. Musiken, grafiken och kontrollen är riktigt, riktigt bra. För mig är GH det bästa run 'n gun från 16-biteran.

Alien Soldier är lite samma sak, men med sämre grafik (läs: fulare karaktärer etc.) och som jag vill minnas det - inte alls lika bra kontroll. Och kontrollen gör väldigt mkt i ett run 'n gun. Fast även om kontrollen hade varit lika bra som i GH hade jag ändå rankat AS som ett sämre spel just för att grafiken i GH tilltalar mig mer. (Om spelen pushar Mega Drivens prestanda är helt irrelevant.)

Nej, jag vidhåller att Treasure släppte ett sämre spel två år efter sitt mästervärk - Gunstar Heroes. Det är beklagligt. Jag hade hellre sett att de släppt ett GH2. Det gjorde de visserligen iom Gunstar Super Heroes, men det var 10 år försent [thumbdown]
 #12184  by Zebbe

Problemet med att spela Gunstar Heroes i singleplayer är att vissa bossar kräver mycket rörlighet och därmed "free", medan andra kräver precision med vapnet, och därmed "fixed". Detta problemet försvinner om man är två och valt varsitt av dessa. Sedan så blir vissa bossar så gott som omöjliga att fimpa om man inte fått rätt andravapen efter att man dött, och det är rätt jobbigt att vänta flera gånger på det. Chansen att få rätt andravapen är större om man spelar två, eftersom det då kommer upp två vapen innan bossen.
 #12187  by HVQ

Min röst går till AS, pumpat med action och bossar. Hur det spelet hade varit med 2-player kan man kan man ju fundera på :D
Även GH är en favorit även om jag bara har klart det på PS3 :oops: men om man måste välja en av dem så blir det AS
 #12188  by Zebbe

nissling wrote:Om jag minns rätt så ska man ha målsökande (grön) och laser (blå) för att få en optimal kombination mot så gott som allt i hela spelet?
Det är ett bra vapen, riktigt bra, men väldigt svagt och det kan söka sig till osårbara områden på bossar, vilket medför att man måste släppa avfyrningsknappen, skjuta igen och se om det träffat rätt område på bossen. Detta kan vara besvärligt, och blir man skadad får man göra det igen. Det i kombination med dess klena eldkraft gör det till ett sämre val om man lirar på expert.

HVQ: Skönt att se att någon annan gillar AS lika mycket som jag gör :).
 #12190  by nissling

Nja, jag kan inte minnas att kombinationen varken var svagt eller problematiskt (det är både snabbt och håller god fokus på nästan alla fiender). Fast så var det ett tag sedan jag spelade spelet. Dessutom bör det tilläggas att jag föredrar att spela Gunstar Heroes själv än att spela det med någon annan, faktiskt.

Då spelet är såpass bra så passar jag på att lägga in en halvpassande låt i tråden som jag tycker borde spelas i eftertexterna på samtliga Treasure-spel.

#12196  by Zebbe

Prova att använda det på hard eller expert på bossarna så ska du få se :P.

Låten funkar väl, men passar nog inte spel som Alien Soldier, Radiant Silvergun, Light Crusader och Ikaruga.