Vilken är den bästa modellen för att modda? Den med eller utan High definition graphics texten på?
Re: Hur modda MD1 på bästa sätt?
PostPosted:28 Nov 2012, 22:45
by AlmostOriginal
Har du öppna och titta vilket moderkort du har?
Re: Defekt/Modifiering/Reparation/Löd - Tråden
PostPosted:08 Dec 2012, 23:58
by AlmostOriginal
Har du problem med en Mega CD som fryser? Rengör kontakt ytorna och connectorerna.
Har du problem med en kontroller som inte fungerar som den ska? Kontrollera så att kontakten sitter hela vägen in. Ni kan ha kommit åt den så den har rört sig ett knapp nåls huvud åt höger / vänster.
Äntligen har jag gjort Crystal Clear Audio Mod till Sega Megadrive II. Modden gör så att din megadrive II låter bättre än en MD HD! Helt sjukt men sant.
Re: Defekt/Modifiering/Reparation/Löd - Tråden
PostPosted:05 Feb 2013, 11:02
by ManiaC
Ser jobbigt ut,, men sen är jag sämst på att förstå och följa scheman ;D Älskar kolla på typ DamoMonster o bara följa det samtidigt som någon gör det på film^^
sj har jag ingen md2 längre,, vi hade en sen små som vi fick ihop med megacd2 men sålde dem när jag skaffade min mcd1 Aldrig gillat uppföljarna o deras design
Re: FAQ: Mega drive 50/60hz + Jap/eng. (En Switch)
PostPosted:14 Feb 2013, 20:01
by lindholm
Bra faq, men hur gör man om det sitter en kondning över JP1? Tar man bara bort den helt?
Samt, vilka är det som styr 50/60 Hz? Behöver egentligen bara låsa så det ständigt kör på 60Hz, och ej någon regionmodd...
Edit: stämmer det att man bryter JP3 paret och byglar till JP4 istället för att låsa 60 Hz?
Edit 2: Men kan inte förstå vad kondningen över JP1 ska vara bra för...
Re: FAQ: Mega drive 50/60hz + Jap/eng. (En Switch)
PostPosted:14 Feb 2013, 21:34
by ManiaC
Jag vet inte heller vad kondningen ska vara bra för,, Jag har inte haft en sån på en enda av dem jag moddat! Medans jag nu läste om en annan kille som haft de på ALLA han moddat^^ .. Anyway verkar det iaf som folk låter den sitta kvar!!.
Hittade denna bilden btw på vad som är vad På vissa md verkar jp1,2,3,4 vara i annan ordning också..
md1-jumpers.jpg (46.77 KiB) Viewed 22608 times
Re: FAQ: Mega drive 50/60hz + Jap/eng. (En Switch)
PostPosted:14 Feb 2013, 21:50
by lindholm
Tack för bilden, för göra ett försök i morgon. Blir nog att lägga in en switch trots allt om man skulle vilja ändra mellan 50 och 60 Hz (om jag kommer ihåg att gå och köpa en efter jobbet...)
Re: FAQ: Mega drive 50/60hz + Jap/eng. (En Switch)
PostPosted:14 Feb 2013, 22:16
by ManiaC
Ibland kan det vara kul av nostalgi skäl att spela i den hastighet man växt upp med.. Men i övrigt, Sonic ska ju för bövelen vara snaaaabb!!!!!!!!
Re: Defekt/Modifiering/Reparation/Löd - Tråden
PostPosted:07 Mar 2013, 13:58
by AlmostOriginal
Brummen's Presentation
PostPosted:20 Apr 2013, 15:38
by Brummen
Hittade dessa två bilder, fick ljudet att funka utab problem medans andra bilden. Den med video får jag inte att fungera.
Det ligger resistor tvärst över där angivna lödpunkten finns som inte är med på bilden.
Provade ändå, men ingen respons med bilden.
Provade att skruva två kablar och sätta in dem i DIN kontakten, 3an för video och 2an för jord. Funkade prima.
Kanske borde försöka lista ut hur jag löder fast i dessa kontakter istället?
Tips är välkommna
Re: FAQ: Modifieringstråden för Mega Drive
PostPosted:24 Apr 2013, 12:41
by Brummen
Har fått det att fungera nu
Antingen misstolkade jag den DIN ritningen eller så stämde den inte med min.
Hur som, jag fick göra ett eget litet schema och nu funkar både stereo ljudet och AV-Bilden =)
Var tvungen att köpa en ny lödmaskin då den jag hade tidigare var helkass. Kan rekommendera den billiga lödstationen från kjell o co som finns till specialpris just nu. 124spänn tror jag den kostade.
Bästa köpet på länge
Re: FAQ: Modifieringstråden för Mega Drive
PostPosted:24 Apr 2013, 12:55
by Tronin
Ja, den har både jag och ManiaC och iaf jag är väldigt nöjd med den
funkar fin fint. Enda problemet var när jag skruvade ihop den och själva switchen kom i kontakt med värme-skyddet vilket slöt kretsen men det fixade lite eltejp. Det var iaf det första jag lött i hela mitt liv och gick ap-klumpigt så hurra för sega som byggde tåliga kretskort som inte har några problem med att man slarvar lite när man löder klumpar och skrapar av ledningar
Mest uppenbara spelet som funkar bra nu är såklart Sonic 1, men en annan liten rackare var james pond 2 som plötsligt blev spelbart utan mångravitationen. Funderar på om hela 16bitars erans mån-gravitation helt enkelt är kassa pal-konverteringar
Re: FAQ: Modifieringstråden för Mega Drive
PostPosted:04 Oct 2013, 10:25
by HVQ
Nice. önskar man nån gång själv skulle orka modda Mega Driven.
Defekt / Modifiering / Reparation / Lödning
PostPosted:30 Nov 2013, 17:21
by Megadriven
Jag har ett Megadrive 2. Jag hade ingen strömkabel till denna enheten och gjorde en adapter.
Köpte rätt storlekar och allt. Satte in mega drive strömkablen (läste att detta skulle funka).
Enheten startade och den röda lampan lös, testade spela några minuter och stängde av.
Drog ut strömkablen.
Nästa gång jag skulle spela så startar konsolen helt enkelt inte :S
vad kan felet vara? Finns det någon säkring som går lätt?
Sen undrar jag om ni har någon bra sida där man kan läsa guider om olika moddningar och felsökningar mm?
Re: Defekt/Modifiering/Reparation/Lödning
PostPosted:30 Nov 2013, 18:54
by AlmostOriginal
Blev det rätt polaritet? Har för mig att jag har en mastersystem som fick samma problem. Är rätt säker på att det inte finns någon säkring i enheten. Möjligtvis en diod men oftast ska volt regulatorn skydda elektroniken från olyckor. Kanske den har brunnit?
Re: Defekt/Modifiering/Reparation/Lödning
PostPosted:30 Nov 2013, 18:57
by Megadriven
Min master system funkar fint.
Jag är säker på att det 'r rätt polaritet då de funkaq fint först.
ska köpa en riktig MD2 adapter, vet du någon som har en som man kan få köpa billigt?
Re: Defekt/Modifiering/Reparation/Lödning
PostPosted:30 Nov 2013, 19:07
by AlmostOriginal
Tyvärr
Defekt / Modifiering / Reparation / Lödning
PostPosted:11 Jan 2014, 21:48
by AlmostOriginal
Time for something big... something REALLY big. This is...
THE MEGA AMP
What is it?
So what exactly is the Mega Amp? It is a universal audio amp designed to work in every Genesis ever made with minimal alterations. Put this in any Genesis and you will experience either the sound of a VA0 MegaDrive Model 1 or the full spectrum of the Genesis' sound hardware.
How did this come to be?
If you remember back in 2012, I posted a replacement audio circuit made specifically for the VA2 and VA2.3 Genesis Model 2s, of which only one console exists with this circuit and it's Mexico (no, it's not a Mexican Sega-16 member who has it). I then started working on a universal audio amp for use on GOACs, but now, it has become something bigger. After having been approached by Villahed94 to make something bigger than any of my previous two circuits and with his assistance, the Mega Amp was born. Working off those old circuits, which have become early Mega Amp prototypes, we now have the most complete replacement audio circuit for the Genesis.
Two different circuit types are available, which are named "Filtered" and "Unfiltered." Same circuit, different low-pass filter. The filtered circuit uses a 3.68KHz low-pass filter to give that sound the Genesis Model 1 is known for while the unfiltered circuit uses a 21.16KHz cutoff frequency to get the full spectrum of the Genesis' audio hardware.
The schematics of each circuit are below. Click on the thumbnails to view the schematics at full size.
YM2612 Filtered:
YM2612 Unfiltered:
ASIC YM3438 Filtered (also works on the discrete YM3438):
ASIC YM3438 Unfiltered (also works on the discrete YM3438):
GOAC YM3438 Filtered (for Sega GOACs and GOAC-based Geniclones):
GOAC YM3438 Unfiltered (for Sega GOACs and GOAC-based Geniclones):
GOAC YM3438 Filtered (for x-in-1 clones with GOACs):
GOAC YM3438 Unfiltered (for x-in-1 clones with GOACs):
If you would like to build a Mega Amp but don’t have access to a TL074, any quad op-amp or two dual op-amps with at least 3MHz bandwidth will work. The only exception to this is the LF347 which, while having 4MHz bandwidth, outputs horribly mangled audio when used with a 32X. As such, it is HIGHLY suggested to not use this chip. The recommended setup is a single TL074 or two TL072s.
So, here's a general summary of the Mega Amp:
-Simple design based around a single TL074 quad op-amp
-Filtered circuits deliver the same sound as a VA0 to VA2 Genesis Model 1 minus distortion
-Unfiltered circuits deliver the full spectrum of the Genesis' audio output
-Audio levels louder than any previous mod, on-par with later Genesis Model 2s
-Headphone support with the optional transistor buffers
-Stereo and Mono audio outs for a complete replacement circuit
Now for installation diagrams on consoles most in need of a new audio amp. Click on the thumbnails to view the shots at full size:
VA7 Genesis Model 1 (use ASIC YM3438 Mega Amp with headphone buffer):
VA0 to VA1.8 Genesis Model 2 (use ASIC YM3438 Mega Amp; headphone buffer optional):
VA0
VA1 and VA1.8
Common
VA2 Genesis Model 2 (use YM2612 Mega Amp; headphone buffer optional):
VA2.3 Genesis Model 2 (use YM2612 Mega Amp; headphone buffer optional):
VA3 Genesis Model 2 (use ASIC YM3438 Mega Amp; headphone buffer optional):
VA4 Genesis Model 2 (use GOAC YM3438 Mega Amp; headphone buffer optional):
Installation diagrams for GOAC-based Geniclones will be provided on the post below and diagrams for the CDX and Nomad will be added to this post at a later date.
For those interested in seeing what the unfiltered Mega Amp’s spectrum is like, here’s a spectrum analysis done by Villahed of the circuit at 64KHz sample rate using Alien Soldier:
And now for the obligatory audio samples:
Sample Set 1
Console used: VA2 Genesis Model 2
FM chip: Discrete YM2612
Mega Amp variant: Filtered YM2612 without headphone buffers
Sample Set 2
Console used: VA3 Genesis Model 2
FM chip: Discrete YM2612
Mega Amp variant: Unfiltered YM2612 without headphone buffers
Samples provided by Villahed94
Sample Set 3
Console used: VA1 Genesis Model 2
FM chip: ASIC YM3438 in Sega 315-5660
Mega Amp variant: Filtered ASIC YM3438 without headphone buffers
Sample Set 4
Console used: VA3 Genesis Model 2
FM chip: ASIC YM3438 in Sega 315-5660
Mega Amp variant: Unfiltered ASIC YM3438 without headphone buffers
Samples provided by Villahed94
Sample Set 5
Console used: VA1 Genesis 3
FM Chip: GOAC YM3438 in Sega 315-5960
Mega Amp variant: Filtered GOAC YM3438 without headphone buffers
Sample Set 6
Console used: VA4 Genesis Model 2
FM Chip: GOAC YM3438 in Sega 315-5960
Mega Amp variant: Unfiltered GOAC YM3438 without headphone buffers
NOTE: There is some excess noise in this setup. This particular Genesis was the subject of a failed Neptune mod, so it behaves in a weird way.
Sample Set 7
Console used: VA3 Genesis Model 1
FM chip: Discrete YM3438
Mega Amp variant: Filtered ASIC YM3438 with headphone buffers
Sample Set 8
Console used: VA3 Genesis Model 1
FM chip: Discrete YM3438
Mega Amp variant: Unfiltered ASIC YM3438 with headphone buffers
Word of note about Sample Sets 7 and 8: the Genesis used has a strange habit of dropping notes in some of Thunder Force III's music. It also does this with a YM2612.
Once Villahed and I get some PCB designs made for the Mega Amp, there will be two pre-modded Geneses in the Sonic's Bazaar section of the site which will each have the filtered and unfiltered Mega Amps, the first systems to receive completed Mega Amps. When the consoles are ready, I will link to the thread.