Forumet för dig som älskar Sega! 

• FRÅGESTUND - Ställ era frågor om Mega Drive här!

• Diskussioner om allt som rör SMD
Diskussioner om allt som rör SMD
 #16511  by Henke

Ja, det har du hittat på. Fast det kan ju kanske finnas någon som lyckats bygga en specialkabel, men det finns definitivt ingen officiell originalkabel för båda.
 #16917  by Tronin

Rotmosträdet wrote:Koden slutar på -24, inte -05 (eller är det -50?). Och bara den svenska har ENGLISH TEXT-loggan på framsidan, rätta mig om jag har fel.
Vilka spel fick egentligen en svensk release med -24? Jag har några spel här hemma som kommer direkt från Brio, men de som har siffror slutar på -50.
 #16927  by Rotmosträdet

Ett enda spel = Soleil! :)

Varför vet jag det då? Jo, kika på de svenska utgåvorna av Pico-spelen. De har svensk text och koden -24.
 #19647  by aerobert

En fråga gällande förvaringsboxarna? Hur många varianter finns det? Gällande hur infästning för kassett/manual ser ut med klämmor, flikar etc.

Sen gällande de spelen som släppts i blå serien (kallas det så?) Dvs blåa framsidan med Mega Drive skrivet till vänster. Visst är dessa boxar något bredare än övriga? Vi snackar millimetrar. Utmärkande för dessa boxar är att öppningsskarven inte är centrerad, utan förskjuten åt höger om man kollar på boxan ovanifrån med ryggen mot dig.
 #19651  by Tronin

Jag tvivlar starkt på att det finns någon som har koll på alla olika boxtyper som kom och framför allt vet exakt till vilka spel de hör till.

Det finns t.ex. inte en boxtyp för de som kom med blå inlaga utan flera olika. Men, ja, det finns en box som enbart finns (?) bland de med blå inlaga med en vänsterplacerad öppningsskarv. Den boxen är dessutom 1 mm smalare än "standardboxarna".
 #19652  by aerobert

Jasså, den är smalare? Jag har inte mätt, men noterade hur omslaget på mitt MK3 hade en buktad rygg (mer rundad) än de övriga blå som var betydligt skarpare i hörnen.

Och hur många nyanser som tycks finnas på den blå ska jag inte ens nämna, solblekta ej inräknade. :)

Hur många spel släpptes med blå omslag förresten?
 #19757  by Rotmosträdet

Vänta tills du kommer till CutThroat Island:s box för 2 typer av kassetter eller de lite bredare EA-boxarna i USA. Då kan du börja gnälla över att det finns för många. :mrgreen: Kommer på följande på rak arm:

Standard-svart ("omslagsfärg")
Sladder-svart
Classics-svart
Standard-blå
CutThroat Island-blå
Acclaim-blå
Time Warner-blå
Konami-blå
Codemasters-box
EA-box ruggad
EA-box blank
Uppdaterad EA-box
Shockbox-EA

Typ.. :P
 #19764  by aerobert

Omg. :shock:

Ger mig inte in i det där träsket, men intressant att det fanns variationer på "den blå".
Hatar förövrigt EA's blanka omslag. Känns som man tar i en kondom varje gång.
 #19773  by Axus

Detta kanske är en dum fråga, men satte skrattet i halsen när jag läste Sonic 2:s svenska fodraltext (har haft spelet sedan 90-talet men inte lagt märket till den tidigare.) Tails kallas där för Fracken... :lol:

Så min fråga är om Tails blivit kallad för Fracken i fler svenska översättningar, eller om detta bara var en jättemiss från översättaren?
 #19785  by Henke

Han kallas Fracken även på baksidan till Sonic 2 till MS. Det släpptes senare ett alternativt omslag, men där direktöversatte de honom till "Svansar" haha!
 #19807  by aerobert

Gissar att många (de flesta) översättningar är översatta ord för ord. Men i fallet Fracken är det ju nån tomte på en översättningsfirma som fått för mycket fria händer helt enkelt.
 #19808  by Axus

Tack, hahah, 'Svansar' :lol:

aerobert: Jo, många av de som skrivit dem verkar inte ha koll på spel. Som exempelvis Golden Axe:

"Innehåller två spelscener mer än den ursprungliga, längre versionen." Syftningsfel delux hehe.

Originalet:
"Includes two more levels than the arcade game."
 #19813  by Henke

I manualen till MD heter han Tails, i manualen till SMS står det "Miles (eller Fracken som han kallas)".
 #19865  by Bondmaster

har läst fracken (Tails) någon mer stans

tror det var i ett sega power magazine blad
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 26