Som titeln antyder handlar denna tråd om vad som gäller angående regionsfrihet för olika modeller av Mega Drive. Letade bland gamla trådar i hopp om att finna svar men fann till min förvåning inget alls. Finns det gömt någonstans får ni vänligen hänvisa mig och andra nyfikna, annars kör vi här
Som liten minns jag att min Mega Drive 1 slukade såväl europeisk som japanska spel (så länge man såg till att fila ner hörnen på kasetterna/ fila ner plasten på konsolen). Vad jag kunnat läsa mig till handlar det om att tidiga versioner av konsolen inte hade något regionsskydd. Men gäller detta också för amerikanska spel? Finns det några kännetecken man kan leta efter på sin konsol för ta reda på om den tillhör dessa?
En tok på Youtube påstår att två kännetecken kan vara den text som finns bakom kasettluckan på vissa konsoler (High definition graphics - Stereo sound), samt om det finns en port på baksidan som liknar pluggen på kontrollerna. Ligger det någon sanning i detta, eller finns det andra säkra tecken?
Har ett par japanska lir på ingång för att testa min nya MD1 men man vill ju varken börja antasta kassetter eller konsol (fan vad sjukt att man våldförde sig på alla spel istället för att bara fila på konsolen för övrigt) ifall det inte skulle fungera i alla fall.