Forumet för dig som älskar Sega! 

• Värderingstråden (Sega)

• Senaste köp, värderingar och samlardiskussioner om Sega
Senaste köp, värderingar och samlardiskussioner om Sega
 #22090  by Janone

retrospelse wrote:Att Tetris var en pirat visste jag, mer värdet jag är lite nyfiken på.
I min värld går det inte värdera piratspel, de har inget värde för mig alls. :S Kanske bara är jag.
 #22096  by Janone

För mig är det vida skillnad på
Pirat - Att otillåtet profitera på någon annans skapelse utan att bry sig om artisten i fråga.
Repros - Brukar läggas ner extra tid på att piffa upp omslag eller dylikt, brukar ganska tydligt anges som repros. I mina ögon är det mer en homage till ursprungsverket än en piratkopia även om det egentligen borde vara i gränslandet.
Homebrew - Att faktiskt skapa något och ge ut det själv om än inte lika avancerat som de officiella spelen var.

Nes, snes och scn ska vi inte ens prata om. Nej som sagt, för mig har inte piratkopior ngt värde, har gett bort kassar med sådana multi nes kassetter under min tid som samlare, efter ett tag fick jag reda på att en som fick många kassetter sålde dem på tradera för över 700kr stycket. :/ Nåja.
 #22098  by AlmostOriginal

Om dem kunde släppa licenser på något smidigt sett så att man kan köpa dem ovanliga spelen utan att blanco låna pengar. [thumbdown]

När det gäller Homebrew tycker jag mest synd om skaparna. Oftast sågas för deras skapelser. Om dem gör det på skoj / strö tid förvänta dig inte att spelet ska bli det nästa Zelda eller final fantasy. Många av spelen är ju gratis dessutom! :evil: Det är ju lite skillnad om det är Pier solar där folk får betalt för det dem gör och det är en grupp människor som skapar något magiskt.
 #22106  by Tronin

Innan vi spårar återgår vi till att värdera spel och lämnar moralen till en annan diskussion.

Jag är inte insatt i piratspelen men gissningsvis rör det sig inte om några stora summor. 50-75 kr/st. för Tetris och 50 kr för Batman låter inte fel i min mening, men kanske kan locka några som samlar på skräpet.

Med andra ord har jag svårt att se att de går för summor som repros och homebrews säljs för.
 #22111  by Henke

Ett likadant piratex som du har är sålt på ebay för 225 kr. Det finns ett ex med "köp nu" för 238 kr.

Så ditt spel är väll värt runt det.

Edit:

Jo, spelet finns, om än i extremt få ex:

Image
 #22112  by Janone

Chansen att ngn skulle göra en tetris homebrew i stil med kinesiska piratkopior är ganska liten tyvärr. Allt jag kan om spel skriker att det där är pirat. :/ Om jag vore du skulle jag ta den där tusenlappen men göra klart för köparen att det är en pirat hen köper.

Kanske ska ha lite mer på fötterna innan jag börjar slänga mig med stora ord. Här är varför jag tror det är pirat.
Avsaknaden av loggor.
Ean koden (4974635540128) är snodd från Last battle (JP)
http://www.gamefaqs.com/genesis/526674-last-battle/data" onclick="window.open(this.href);return false;

Det allmänna dassiga trycket. Det faktum att spelet släpptes men snabbt drogs tillbaka.
 #22113  by Tronin

1 000 kr? :shock: Det är bara till att tacka och ta emot eller, om man som Janne föreslår, ser till så köparen förstår att det är en pirat. För spelet är definitivt inte värt 1 000 kr.

Edit:
Det skulle inte vara första gången någon fått för sig att en pirat är en japansk originalutgåva.
 #22115  by Kristofer

@Henke det jag menar är att ALLA Tetris på Megadrive är pirat eftersom sega inte hade någon licens (finns ett tiotal "riktiga" tetris) även att dom gjordes av sega själva .

ang Pirat så måste det väl finnas en legal förlaga att kopiera?

Jag skulle också vilja påstå att tex krutrök och nemo drömmästaren (till nes) är VÄLDIGT i gränslandet mellan piratkopia//homebrew och dom är ju värdefulla/eftertraktade och dyra fast man inte får sälja dom dyrare än man köpte dom för.

Action 52 till nintendo är ju ett annat exempel.

my 50 cent

ps. hur definerar ni pirat/repro/homebrew?
 #22116  by nissling

Action 52 är väl snarare ett olicenserat spel? Mina definitioner i alla fall...

Pirat = En produkt som i försäljning påstås vara original fastän upphovsmannen inte har något med produkten att göra. Med andra ord strider produkten mot upphovsrättslagen. Det gäller bland annat piratkopierade DVD- och videofilmer.
Repro = En produkt som inte är original men som från första början inte påstås vara det av någon part och kan dessutom inte misstas som ett original. Exempelvis den nyproducerade, blåa NWC-kassetten. En reproduktion kan strida mot upphovsrättslagen beroende på vem som har gjort den och var någonstans i världen man befinner sig.
Homebrew = En fullkomligt självständig produkt som inte har med något s.k. storföretag att göra och som distribueras av upphovsmannen själv.
 #22117  by Henke

retrospelse wrote:@Henke det jag menar är att ALLA Tetris på Megadrive är pirat eftersom sega inte hade någon licens (finns ett tiotal "riktiga" tetris) även att dom gjordes av sega själva .
Jo, iof hade inte Sega licens, så de där ca 10 exemplaren är väll att betrakta som olicensierade kanske.

Min poäng är att de är dessa tio som är värda pengar då de ändå gavs ut av sega innan resten stoppades. Det exet du har är inte ett av dessa och som jag skrev i inlägget finns de på ebay för 2-300 kr så värdet är ganska avgjort i min mening.
 #22192  by Janone

Att jämföra det där exet med "original" tetris till megadrive är inte rättvis jämförelse. Som sagt, har du bud på 1000kr så ta det men var noga med att berätta för köparen att det inte är äkta eller ens i närheten av att vara ett av de "riktiga" tetris exen till md. Annars gör du som Henke säger och säljer det för (någorlunda) humana 200-300kr.
 #22231  by gambler3k

Köpte en låda med segaprylar på en parkering från bakluckan av en volvo 240 av en sjuttioårig gubbe igår :P Gav 350 spänn för det här, är det nått värde i spelen?
Virtua fighter och power rangers ser ut att vara pirat?
Och basenheten fick jag inte gång men tror det beror på nätadaptern.
32x grejjen kanske är värd en slant?
http://imgur.com/a/5kc7J
mvh
 #22234  by NGF

Ja det verkar vara rätt bra skick på 32x spelen vad jag kan se. Marknadsvärdet för det där paketet är minst 1000kr
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 16