Forumet för dig som älskar Sega! 

• FRÅGESTUND - Ställ era frågor om Mega Drive här!

• Diskussioner om allt som rör SMD
Diskussioner om allt som rör SMD
 #7607  by Tronin

NGF: Det ska vara MD1+MCD2 ;)

Wondermegan var frän. Påminner dock lite om moderna konsolerna med färgerna på dioderna.

Edit: Nån anledning till att de inte släpptes utanför JP?
 #7614  by stattin

Rucket wrote: Wondermegan var frän. Påminner dock lite om moderna konsolerna med färgerna på dioderna.

Edit: Nån anledning till att de inte släpptes utanför JP?
Just det som är lite fränt också, en mega drive som ser modern ut. Varför den inte släpptes utanför japan det vet jag inte, det är mycket som aldrig lämna japan tyvärr.

Den funkade ju även som karaoke maskin.
Sen kom det en tvåa också, en snik variant.
 #7627  by NGF

Ja den är fin den, med betoning på "liten". Smidigt när man inte har mycket plats. Kan tydligen kopplas med 32X såg jag, kanske något att prova :lol:
 #7628  by nissling

NGF wrote:Undrar om man kan kan koppla in 32X i den :lol:
Det lär inte gå utan modifikation på kablar eller dylikt då en CLD-A100 bara skickar ut komposit och S-video genom respektive kontakt. Det mest intressanta är dock att den har optisk ljudutgång, och Pioneer gjorda inga kassa ljudgrejer på 90-talet vill jag lova er (idag görs deras hårdvara praktiskt taget bara av NEC vilket känns lamt).
 #7633  by Zebbe

Den är dålig. Har bara komposkit ut, inte stereoljud, funkar ej med M-CD eller 32X såvida man inte moddar den osv.
 #7645  by stattin

Men jag har funderat lite på det där med mega drive och stereo ljud, är det verkligen stereo ljud?

Man kan fejka mono så det blir stereo ljud men äkta stereo ljud har varsin ljud kanal, fejkat delar på en kanal. Finns det nått spel till mega drive där man kan välja mono eller stereo? Inte så vitt jag vet men jag har inte heller spelat alla mega drive spel.

Är det nån som är djupare insatt i detta?
 #7664  by Zebbe

FM-chippet har stereo, PSG-chippet är i mono. Finns en del spel där man kan välja stereo eller mono, kommer dock inte ihåg vilka. Lyssna på Jesper Kyds spel (Adventures of Batman & Robin, Subterrania och Red Zone), han kör med mycket stereoeffekter.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 26