Forumet för dig som älskar Sega! 

• Senaste inköpen (Sega)

• Senaste köp, värderingar och samlardiskussioner om Sega
Senaste köp, värderingar och samlardiskussioner om Sega
 #7769  by Mulleboy

Inköpte en master system på blocket med lite spel, känner mig dock lurad :-(. Första dåliga köpet....

Spelen verkar funka, men krånglar ibland, kan nog bero på att enheten är sliten och sladdarna trasiga. Handkontrollerna är halvpaj, vissa knappar funkar inte och dom sitter inte ordentligt fast i enheten..... detta nämndes aldrig i annonsen.

300 kr + 150 kr frakt. Ska jag gråta blod? Eller kan man fixa det på nåt sätt?

Sålde mitt egna välskötta master system sen barndomen för ett år sen då jag inte trodde jag skulle börja samla, dumma mig......
Attachments:
Senaste blocket köpet...
Senaste blocket köpet...
fdg.jpg (229.09 KiB) Viewed 12033 times
 #7771  by Tronin

Ja, det var verkligen dumt att du sålde ditt gamla :(

Frakten var ohälsosamt dyr. Det hade varit bättre att få det skickat med Schenker. 300 kr för det hela är väl inget överpris iaf, nog närmare marknadsvärdet (kanske några guldmynt för mkt med tanke på skicket).

Min gissning är att spelen krånglar för att de behöver en grundlig rengöring. Även handkontrollen skulle jag skruvat upp och rengjort.

Sen kan du försöka få någon kompensation av säljaren, men tror inte han kommer bry sig.
 #7772  by Mulleboy

Jo sant...

Okej, ska försöka skruva upp och rengöra, samt kassetterna :-)

Annars får jag helt enkelt ordna en ny master system 1, spelen har jag iaf.

Får ordna nya sladdar med, men det finns väl scart anslutning för master system med? Jag kör LCD tv.
 #7774  by illm

Mulleboy:

Allt går att fixa! =) ...förutom möjligen SCART-anslutningen. RGB funkar inte iaf, men du kan få komposit ut från en SMS1. (RGB går med moddning, tydligen)

Rengöring av själva konsollens ledare *kan* åstadkommas utan att skruva upp den. Ta ett kreditkort/motsvarande - vik en tunn putsduk runt kanten (lakan-tjocklek) - dränk in den i elektronikspray (men inte så att det droppar) och försök rengöra så gott du kan.

Hjälper inte det, så ta ett tunt smalt verktyg och dels skrapa försiktigt på metalledarna, men böj även ut dem en smula så att de kommer sitta tightare mot kassetten. Var försiktig! Böj inte för långt! En tunn modell-/bladkniv kan funka bra till detta.

Kassetterna rengörs med fördel med elektronikspray + tops. Modellkniven kan få rycka in här med på tjuriga kassetter, men var jävligt noga med att inte lämna skrapmärken! Bara gnugga försiktigt på själva ytan med baksidan på knivbladet - inte den skarpa sidan.

Handkontrollerna är lurigast tyvärr. De tenderar ofta att gå sönder. Öppna upp och kolla så att inget har spruckit - det är jättevanligt att plastbitar i kanten på styrplattan spricker sönder. Om så är fallet, ta en lödtång (som du inte är rädd om) och smält fast nya plastdelar. Om knapparna funkar dåligt, ta tops + elektronikspray på kontaktytorna och hoppas att inte för mycket har nötts bort. Glappande sladdar kortas med fördel bara ner en smula.

Jag brukar köpa "nya" handkontroller på Tradera och bygga ihop den perfekta handkontrollen... :)
 #7848  by skeletor

Yes vann Altered Beast för 41kr på tradera igår [thumbup]
Har faktisk inte testat SMS variationen.
Attachments:
144686252_1.jpg
144686252_1.jpg (87.2 KiB) Viewed 11975 times
 #7920  by Janone

Janone wrote:Fick hem min Sega Mega Jet idag....

Så stora förhoppningar, har letat så länge efter att hitta en till ett schysst pris, säljaren (clie) har dock satt fast de medföljande lösa cartsen på framsidan av förpackningen (inte direkt på förp utan med ett lager bubbelplast om först) och sen slagit in allt i bubbelplast och bara tejpat ihop det. Dvs ingen kartong. :/ och då har framsidn tryckts in under posthanteringen, och ac adaptern har penetrerat framsidan och ett av hörnen har dragits upp.

Så jäkla besviken, mailade t.om Clie när jag betalade och bad honom att paketera det extra bra eftersom jag är petig med skicket. :(

Edit. Mailade ju självfallet Clie innan jag skrev här, har precis fått svar om att han skickar mig en ny kartong! Trodde inte de växte på trän men nu är jag glad igen! :D
<Jag citerar mig själv för att det här är fortsättningen av historien>

Fyhelvete vad besviken jag är.
Som ni ser ovan så fick jag hem en trash kartong och säljaren skulle skicka mig en ny så fort jag skickat upp den gamla kartongen.
Skickade upp den ungefär en vecka efter förra inlägget och efter ytterligare två veckor så var jag nu idag och hämtade ut "ersättnings" kartongen.

Så sjukt glad, skulle äntligen få ta innehållet och lägga det i sin box och sen ställa den på sin rättmätiga plats på hyllan. :D
Har sedan tidigare fått ett mail från Clie där han säger att brevet är under leverans och att boxen enligt honom är i bättre skick än den förra. Så mina förväntningar är stora. :)

Skuttade hem med brevet och väl hemma öppnade jag det, det som möter mig är en kartong som i mångt och mycket ser ÄNNU sämre ut än den förra.
I auktionsbeskrivningen så stod det
" Box is good except for one corner is a bit ripped."
så jag förväntade mig inga underverk och jag skulle sirekt accepterat en kartong som var i gott skick men med en reva i hörnet.
Det jag får är en kartong som har tre revor i vardera tre hörn, rester av klistermärken/prislappar (dvs att man tagit bort lappen men limmet suttit kvar ni vet) och där ena kortsidan är solblekt. :nogood: :( ](*,)

Är så besviken. Har självfallet mailat Clie igen och frågat hur vi löser det här, jag är absolut ingen känslig köpare och kräver inte "sanna skick" på grejerna när jag köper dem men de ska vara hela och rena i alla fall. I det här fallet har allt gått snett.

När jag vann produkten och mailade säljaren om att jag betalat så skrev jag även dit "Vänligen förpacka min vinst med omsorg, har väntat länge på att lägga en MegaJet till samlingen! :)"

Trots det så kom den inlindad i bubbelplast med cartsen fasttejpade på framsidan (inte framsidan av kartongen utan framsidan av kartongen men utanpå bubbelplasten, så ingen tejp på kartongen!) och under frakten så har den tryckts till ordentligt. Något som inte skulle uppstått om säljaren lagt produkten i en låda från början.

Jag fixade en transportlåda till kartongen som jag använda när jag skickade upp lådan jag skulle få byta ut och jag betalade själv frakten för det, det är inga stora pengar men ändå, får tillbaka en ersättningsprodukt i lådan jag fixat som är i väsentligt sämre skick än som avbildades i auktionen och nu vet jag inte hur vi fortsätter det här. :(

Jag är i alla fall extremt besviken, i värsta fall får jag häva köpet och försöka leta någon annan stans, vilket stör mig då det känns som att jag är såååå nära att ha en komplett, boxad Mega jet i gott skick i samlingen...

Bra start på helgen. :(
 #7921  by Tronin

Fy fan vad surt :( Hade jag varit du hade jag hävt köpet, och så fort pengarna var tillbaka aldrig mer gjort en deal med puckot någonsin!

Det är bättre att vänta på en ny chans än att nöja sig med det du har bara för sakens skull. Förr eller senare dyker chansen upp igen [thumbup]
 #7923  by Janone

Något positivt var dock att jag fick hämta ut 1 av 3 lådor från japan idag! :D
Innehållet?
3 st Sega GameGears (Blå modell, Magic Knight Rayearth bundlen och den absolut snyggaste maskinen what so ever, en genomskilig enhet, fysatan vad snygg!)
1 st Dreamcast (Sakura Wars enheten)
Samt ett litet gäng GameGears och DreamCast spel...Inväntar med spänning de andra två paketen. :)

Ett tag tänkte jag göra en unboxing video men jag orkade inte vänta på att ladda kameran och ja framför allt föra över alla bilder från Japan till datorn. :P Påbörjade arbetet en gång för många månader sedan...Det skulle ta typ 2h eller ngt. Hehe..Kanske bara borde köpa ett nytt minneskort. ^^

Edit:
Lägger till bild på Game Gear´sen
https://p.twimg.com/AxISXBwCMAEjqHc.jpg:large" onclick="window.open(this.href);return false;
Ovan vänster, den genomskinliga, sjukt snygg, vet ej om boxen är solblekt eller om kartongen skulle vara "mellow" på grund av färgen. :)
Ovan höger, Magic knight Rayearth, fysatan vad snygg enheten är, stiligt röd!
Nedan, en blå enhet.
Last edited by Janone on 07 Jul 2012, 08:57, edited 1 time in total.
 #7931  by HVQ

Janone: Trist när man inte får det man blivit lovad i en affär. Men är man bara tålmodig så dyker det säkert upp igen.
 #7979  by Mulleboy

Har köpt en ny master system (med 11 spel) på tradera :-). Den andre klappade ihop helt efter ett tag :-( inte orkat rensa den och fixa, men det får blir sen.

Den nya funkar finfint sånär som på en glappig antennsladd. Nu äger jag mitt första sega card med (Teddy Boy) :D. Jag gav det en chans till och visst det är ju lite utmanande spel, körde 2-player igår med brorsan :-).

Konsolen är en PAL-G enhet (fördel/nackdel?) och när jag jämför med den andra master jag har så har denna ett till uttag som jag inte vet vad det är på baksidan. Hang on och safari hunt är inbyggda spel i den, har aldrig sett 2 spel inbyggda i en master innan. Har alltid varit Hang-on eller Alex Kidd in Miracle World.
Attachments:
146188708_1.jpg
146188708_1.jpg (117.95 KiB) Viewed 11913 times
Spelen
Spelen
146188708_3.jpg (120.45 KiB) Viewed 11913 times
 #7980  by Tronin

Hang-On och Safari Hunt kom med de Master System som såldes tillsammans med ljuspistolen. Det systemet är något nyare än din förra maskin.
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 107