Forumet för dig som älskar Sega! 

• FRÅGESTUND - Ställ era frågor om Mega Drive här!

• Diskussioner om allt som rör SMD
Diskussioner om allt som rör SMD
 #6326  by CyanideBreath

Finns en artikel på wikipedia som listar några av spelen som släpptes på Sega Card, eller MyCard som den kallas i Japan. Jag har själv ett par såna, bl.a. Ghost House. Påminner mycket om PC-engine/Turbografx-16s HuCards.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sega_Card" onclick="window.open(this.href);return false;

Borde finnas en sida som har en komplett lista, får ta och googla runt lite :)
 #6330  by HVQ

den modellen av MS-converter som är till MD2 är ganska rare och brukar gå dyrt, den har heller ingen kortläsare så om du har en MD1a så satsa på den modellen.

Tror jag har en extra MS converter liggandes i fall du är intresserad Rucket. Nu har jag packat ner alla spel i flytt lådor men tror faktiskt den ligger överst i en låda så borde inte vara allt för svårt att rota fram.
 #6365  by stattin

Är alla ms spel kompatibla med ms convertern (modell 1)?
Fick hem min idag som jag köpt av nissling, det första spelet jag prova var Alien Syndrome.
Spelet funka iofs men gubben ville inte sluta att gå till vänster.

Kan ju vara nå fel på spelet, andra spel fungera felfritt (förutom lite start glitchar).
 #6368  by illm

Stattin: Ja, det är de, men ett fåtal kräver att du använder en original Master-dosa när du spelar och fungerar helt enkelt inte med MD-dosan. En giveaway brukar vara om spelen reagerar på A-knappen, för det ska de inte göra. B motsvarar knapp 1 och C motsvarar knapp 2.

Ett spel som t ex inte fungerar med en MD-dosa är Wonder Boy in Monster Land.

Man kan modifiera en MD-dosa så att den fungerar, men det är imho bara fånerier. Köp en Master-dosa istället.
 #6372  by stattin

illm wrote:Stattin: Ja, det är de, men ett fåtal kräver att du använder en original Master-dosa när du spelar och fungerar helt enkelt inte med MD-dosan. En giveaway brukar vara om spelen reagerar på A-knappen, för det ska de inte göra. B motsvarar knapp 1 och C motsvarar knapp 2.

Ett spel som t ex inte fungerar med en MD-dosa är Wonder Boy in Monster Land.

Man kan modifiera en MD-dosa så att den fungerar, men det är imho bara fånerier. Köp en Master-dosa istället.
Tack då vet jag, blir till att inhandla en ms dosa då, men funkar ms dosa på md? har aldrig provat den kombinationen.
 #6376  by Cossierolle

nu har jag fått mitt efterlängtade fungerande megacd.
så jag hämtade ner några ROMs för att bränna och testa. men saken är den att med dom brända spelen så hackar ljudet från och till, inte med orginalspelen. kan det bero på CD-skivans kvalite eller? vilken sorts skivor rekommenderar ni?
 #6378  by stattin

Vilken modell på mega cd?
Jag vet att min mega cd 1 funkar dåligt med brända cd skivor. Det går knappt att starta, men multi megan läser dom utan problem.

Vilken hastighet bränner du på?
Ha på lägsta.
 #6379  by Cossierolle

det är en modell 2. skivorna är TDK.
Jag bara tanka ner imagen från emuparadise, packade upp dom med unpakkiso och brände med Nero på 24x, det var den slöaste hastigheten jag kunde välja.
 #6380  by NGF

Köp en äldre brännare ;) Har aldrig haft nåt problem med varken mcd1,2 eller multi. Har provat kodak, trax nånting,acer och philips. Märke ska inte spela nån roll.

BTW ska man verkligen tala om illegala aktiviteter på forumet? Står inget på reglerna = ok?
 #6381  by Tronin

NGF: Så länge det inte står nåt i reglerna så finns det inget förbud. Segalovers är heller inget officiell SEGA-forum. Men visst, jag kan nog tycka att man borde hålla sig ifrån diskussioner om iaf illegala aktiviteter kopplade till SEGA.

E: Cossierolle: Till nästa gång kan du tänka på att det finns en frågetråd där din fråga antagligen hade lämpat sig bättre (läs: det är onödigt att skapa trådar för varje fråga) :)
 #6382  by Cossierolle

Eftersom megacd spel inte tillverkas längre och säljs som nya så tror jag nog man kan vara ganska öppen med att tanka ner gamla spel.
ber om ursäkt om jag skrev i fel tråd iaf.

vet nån annars var man hittar nån region converter som fungerar med 64bit windows 7? har hittils bara hittat några få spel som är i PAL så..
 #6383  by NGF

Kanske någon på forumet kan göra imagefiler åt dig med palspel? Hade gärna gjort det men min cdläsare dog i helgen :roll:
 #6385  by Cossierolle

testade att bränna med macbooken nu , men jag tyckte nog ljudet hackade lite i början i allafall, iockförsig så var det batman returns jag testade och det spelet sög. :)
 #6393  by Tompika

Cossierolle med största sannolikhet beror hackandet av ljudet på skivan/bränningen. Hade själv förr en mega cd 2 och kunde köra backupspel bekymmersfritt. Testa bränn med annat program och andra skivor, kan mkt väl va just tdk skivorna du har som inte är lämpliga till mega cd spel.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 26