Nissling: Skumt att det inte syntes på din TV, faktiskt. Den är kanske
för bra?
Skämt åsido, av fotona att döma ser den förhållandevis ny ut, och dina RGB-foton ser
mycket bättre ut än det gör på min TV. De kanske har utvecklat bort den "störningen" på något sätt? Vad är det för modell? Är lite nyfiken!
När jag var yngre (tonåring) så kan jag inte minnas att det
ens fanns RGB-ingång på TV-apparaterna, åtminstone inte i de som vår familj vid tiden hade. SCART fanns det ju, men våra TV-apparater hade inte fullt RGB-stöd. SCART innebär ju inte per automatik att den följer
hela standarden. Den vanligaste bildkällan som använde SCART på den tiden var VHS-spelare, och på dem var det i princip aldrig annat än komposit som gick över SCART-kablarna. Med DVD-spelarna kom det fulla RGB-stödet och en större anledning att ha stöd för det i TV-apparaterna.
Jag skulle -
baserat på en vag minnesbild, obs, ej fakta - säga att RGB-stöd i "svenska" TV-apparater fick större utbredning först omkring 1993-94. Det var åtminstone då som apparater med två SCART-ingångar dök upp, varav den ena hade full RGB och den andra var som de brukade vara med endast kompositstöd. Kan också haft med pris att göra, såklart.
OBS, ej fakta. Är jäkligt svårt att kolla upp detta...
Vår första stora TV som jag växte upp med hade rattar, ingen annan ingång än antennkabeln (RF mao) och that's it. Ville man reglera volymen eller byta kanal fick man resa på sig. Ni kids är alldeles för bortskämda med era RGB-apparater!
Ang rubriken - jag skrev ju i första meningen att jag valde en Aftonbladet-rubrik och det gjorde jag helt skamlöst för att locka läsare!
Var inte så forumkrigisk och hacka på detaljer.