Hehe, Nisses var jag också på mycket förr när man gjorde utflykter till Hässleholm. Fanns även ett kort tag en spelbutik i gallerian Snapphanen. Det var en stor sak eftersom jag tidigare var tvungen att åka till Gameland i Malmö om jag ville byta in och köpa begagnade spel. Nu var det bara en kort tågresa till Hässleholm. Senare började ju även butikerna i Kristianstad med begagnat.
Butiker jag minns i Kristianstad (min uppväxtstad), det var mycket Nintendo...
Axelins
Här hyrde man NES. Sålde aldrig Sega.
Arnes
Sålde mycket NES. Kidsen hängde här för de hade demoställ och stort sortiment.
Eks radio (numera del av Euronics)
Också stora på NES och SNES. Slutade helt med spel och var aldrig med på Playstation-tiden.
Ur & Penn
Även dem stora på NES under 80-talet. Skulle väl säga att det var här, Eks eller Arnes man köpte sina spel.
Domus
Hade väldigt mycket hemdatorer och Atari 2600, men även ett sånt där NES-demotorn med flera spel i sig (glömt namnet på det, M60 eller något sådant, orkar inte googla nu). Men de hade det inställt på automatiskt spelbyte efter 60 sekunder eller något sådant. Så i många spel hann man knappt börja spela förrän det bytte.
De växte senare på Nintendo, i synnerhet när Ur & Penn slutade med spel samt Arnes och Axelins lade ner. Tog även in Sega när Sonic blev populärt. Runt 92-93 hade de en mäktig spelavdelning. Två stora demotorn från Nintendo där man hade en NES på ena sidan och en SNES på andra samt varsin Game Boy på kortsidorna. Totalt hade de alltså 2 st. NES, 2 st. SNES och 4 st. GB igång! Samt en Mega Drive-demotorn.
Minskade sedan ner spel år för år. Sista var N64, de sålde aldrig PS2.
Leksakscity
Hade ganska mycket Master System, men ganska snabbt tog NES över. Från att båda system haft varsin 90 cm-sektion så minskade Mastern till en realåda, medan NES fick tre 90-sektioner. BR köpte butiken och den tömdes (alla rollspel från Äventyrsspel dumpades ut). Reklammaterial slängdes i en container, jag hoppade ner i den och tog snabbt SMB3-skylten.
Åhlens
Blev stora i och med PC, men sålde en del SNES och MD under tidigt 90-tal. Hade ett SNES-demotorn.
Hobbybutiken på norr
Liten butik som sålde tennsoldater (ej roliga Games Workshop, bara gamla mossiga gjutformar) och radiostyrda bilar. Hade ett Sega-sortiment, hade ganska bra priser, men var aldrig up to date med nyheter. Var sällan där.
NyData
Butiken jag jobbade i från 94-99. Kom från radiokedjan Nymans som delade upp för att expandera. Körde mycket hemdatorer och hade enbart Sega till en början. Riktigt stora på Mastern och Mega, antagligen störst i stan. Hyrde även ut MD. När jag började där så expanderade jag med Nintendo och begagnade spel. Sålde även mycket Saturn, hade demoställ på McDonalds och körde kampanj på brickunderläggen. Men det blev tufft när de nya NHL och FIFA såg dåligare ut på Saturn än Playstation och sedan inte alls kom i nya årgångar. På mindre än ett år sålde vi dock fler Dreamcast än vi sålt Saturn. Butiken såldes 2000 till JME Data som slängde ut allt som hade med tv-spel att göra. Jag fick Game Gear-stället som räddades av min gamle chef, men kunde inte ta hand om Saturn- och Mega-demotornen som hamnade någon annanstans. Jag befann mig i Sthlm och kunde inte be honom lagra allt privat.
Spelgrottan
Dök upp i strax innan lanseringen av Playstation. Tog snabbt andelar på begagnat från NyData och var duktiga på Playstation (NyData var med lojala Sega och satte Playstation i bakre rummet, medan Saturn stod vid entrén
). Stängde 2000. Hade även en butik i Höör. Gamle ägaren jobbar numera som butikschef på Game i södra Sverige. I samma galleria (Generalen) öppnades för ett par år sedan en Gamestop, tråkig och själlös.
Författare av
HISTORIEN OM SEGA: HUR EN BLÅ IGELKOTT OCH HOCKEYSPEL TOG SVERIGE MED STORM. Belyser svenska perspektivet och intervjuer med personer från bl.a. Brio och Dennis Bergström.
https://martinlindell.com/historien-om-sega/