Forumet för dig som älskar Sega! 

• Skapa ett nytt 32x spel - Uppmaning till Zebba & WaterMelon

• Diskussioner om allt som rör SMD
Diskussioner om allt som rör SMD
 #3276  by Janone

Kom på en grej.
Det har ju kommit några md spel sedan konsolen officiellt förklarades död och ett par kommer säkert vara på väg. Men vilken maskin (mig veterligen) har det inte kommit några nya spel till sedan den dog?

32x maskinen! :)

Varför ska man antingen producera ett nytt spel eller konvertera exempelvis Pier Solar till ytterligare ett format med upphottad grafik?

1. Därför att det skulle vara något helt unikt! Vad jag vet så har ingen hobbyutvecklare tidigare givit sig på den maskinen. World´s first!

2. Samlarmässigt så hade det varit extremt unikt. Egentligen kan man ju skissa på ett koncept och sedan ge ut info om att vi kommer endast trycka 500 ex, alla kommer vara numrerade, komma i standard papplådor men med hårdplast runt för dem som inte vill skada lådan eller bryta plasten. Priset skulle givetvis vara därefter och arbetet skulle påbörjas när de 500 platserna är betalda, no reefunds!

3. Respekten ni skulle få i retro kretsar. Det kan te sig som ett omöjligt projekt, en programvara som är svårtämjd men ni klarar det säkert! :)

Ge 32an lite kärlek! Utveckla ett nytt spel! :)
Bonusfråga till er som samlar spel efter listor osv. Hur hanterar ni uppkomsten av nya spel? Räknar ni in exempelvis Pier Solar till den officiella Md listan eller får inte det spelet vara med eftersom SEGA inte givit tummen upp för det?

BonusFråga 2: Hur tror ni att SEGA skulle reagera om man som hobbyutvecklare skickar in en förfrågan om att bli licensierad Md utvecklare eller utvecklare till övergivna plattformar överhuvudtaget. Jag hoppas att de i alla fall hade tagit sig en fem minuters betänketid och tänk "Ta mig tusan, det är krut kvar i våran trotjänare! Tummen upp!"
 #3278  by Rotmosträdet

Väldigt få skulle vilja köpa "hänga gubbe" till 32X. Då kan man hellre göra det till MD eller PC.

Spelet skulle behöva vara i 3D för att imponera/vara lönt att göra till 32X. Hur många kan progga 3D i 32X?
 #3281  by Rotmosträdet

Nya spel får inte vara med på t.ex. en "PAL komplett-lista" men givetvis på alla Genesis/MD-spel-listor. Enligt mig.
 #3283  by Zebbe

Det finns faktiskt två st. 32X-projekt under utveckling. De är gjorda av samma kille. Det ena är en port av Wolfenstein 3D som redan är släppt som ROM, men som ska fixas med musik och sånt till en 32XCD-version. Det andra är en port av Dreamcast-homebrewet Scourge som inte har släppts ännu.

Det står lite ang. 32X och WaterMelon i posterity-bookleten till Pier Solar, den som har den kan ju titta i den ;).
 #3285  by Rotmosträdet

Hur gick det med Pringles till 32x:an?

Skrev om det här men videon är borttagen:
http://segalovers.se/viewtopic.php?f=8&t=873" onclick="window.open(this.href);return false;
 #3288  by Zebbe

Här är en länk: tdgmods.blogspot.com

Om du inte öppnar ditt Pier Solar, tänker jag personligen se till att ditt nästa WaterMelon-spel skickas utan blister. så att man inte kan se att det är förseglat!

Förresten finns det ett 32X-påskägg i Pier Solar. Gissa vem som kom på den idén :D.
 #3290  by Janone

Zebbe wrote:Om du inte öppnar ditt Pier Solar, tänker jag personligen se till att ditt nästa WaterMelon-spel skickas utan blister. så att man inte kan se att det är förseglat!
Du skulle bara våga!!!! [thumbdown] :(

Ska ju köpa ett spel ex sen också. :)
 #3323  by NGF

Jag har även jag funderat på om inte 32X är en kul maskin att utveckla nya spel till. Tycker personligen att hårdvaran förtjänar mer spel och det är synd och skam att inte fler spel släpptes.
 #3421  by NGF

Zebbe wrote: Det ena är en port av Wolfenstein 3D som redan är släppt som ROM, men som ska fixas med musik och sånt till en 32XCD-version.
Du som verkar vara insatt i denna port (som för övrigt ser asgrym ut), har Chilly Willy sagt att det kommer musik till nästa release och är det han själv som gör musiken också? Låter som ett rätt gediget projekt att göra all musik om han inte har någon snabb konverter midi>md ljudchip.
En lösning vore ju annars att ha musiken som cd-tracks rippade direkt från pc-versionen.
 #3438  by Zebbe

Jag vet faktiskt inte, har inte sa bra koll :P. Det finns nagon trad pa Sega-16 om det tror jag.