Jag håller med Zebbe i det han skrev tidigare i detta tråd. Det känns knappast logiskt att det skulle ha något samband med vilket spel det är. Cartridge-spel har ju en del år på nacken (bortsett från Pier Solar, då), och under denna tid hinner saker hända med ett cartridge om det inte har förvarats på rätt sätt och fått rätt skötsel. Att folk t.ex envisas med att blåsa på sina kasetter är något som bidrar till att kontaktytorna får en oönskad beläggning vilket bidrar till att kontakten mellan cartridge och Mega Drive försämras.
Det känns enligt mig inte vettigt att på något sätt dra en koppling till vilket spel det har att göra med. Det skulle ju i så fall betyda att ROM-kapseln samt PCBn, som utgör själva kärnan i ett cartridge, är tillverkade i helt olika fabriker beroende på spel. Så med andra ord så skulle alla Sonic 2-kasetter vara tillverkade i t.ex Japan i en serös fabrik, medan alla ROM-kapslar samt PCBn som används till Michael Jackson's Moonwalker skulle vara tillverkade i Nisses garageverkstad i Sunkland. Inte så troligt, kanske.
En annan sak som tyder på att speltiteln inte har någon koppling till var (och med vilken kvalite) spelet är tillverkat är att det finns spelkasetter som har exakt samma programinnehåll, men som är ihopsatta i två helt olika länder. Till exempel så har jag två exemplar av Desert Strike här hemma. Kasetten är en helt vanlig cartridge från EA, och labeln ser exakt likadan ut på båda. Det är endast en liten skillnad; Längst ner på labeln på ena kasetten står det "Assembled in the USA", på den andra står det istället "Made in Taiwan".
Exakt samma spel, exakt likadan label (förutom "made in...") och exakt likadan cartridge för övrigt, men ändå är de tillverkade i två helt olika fabriker. Jag har iofs inte brytt mig om att öppna upp dem och se om det är något som skiljer sig på PCBn, men jag antar att det är exakt samma design. Tilläggas kan även att båda spelen fungerar prima. Men det kan mycket väl vara så att det är högre kvalite på det som är tillverkat i USA än det som är tillverkat i Taiwan... eller tvärtom... eller ingen skillnad alls. Vem vet? Hur som helst så är poängen att eftersom titeln på ett spel inte har något att göra med var det är tillverkat så kan man inte dra en koppling mellan speltitel och kvalite på spelet.
Vidare kan påpekas att rent elektriskt så är det egentligen ganska svårt att ta död på en ROM-kapsel. Man måste i stort sett ta och trycka in en ganska hög spänning på lite olika ben på ROMen om man verkligen vill ha sönder den bortom all räddning. Antingen det, eller att ROMen blivit ESD-skadad (vilket egentligen också innebär att en hög spänning går in i kapseln).
Men hur ska man kunna lyckas med att göra något sådant ofrivilligt, när denna elektronik sitter helt skyddad i ett hölje gjort av hårdplast som utgör själva cartidgen?
Stendöda spel samt spel som låser sig då och då har oftast bara lite smutsiga kontaktytor. Det är klart att det finns fall då ett spel faktiskt är helt trasigt på riktigt, men själv har jag aldrig stött på en sådan spelkasett i hela mitt liv så vitt jag kan minnas. Däremot har jag varit med om många kasetter som har varit så pass skitiga att de inte har haft en suck att gå igång i konsollen.
I många fall, eller kanske de flesta fall, så är det inte frågan om bara lite smuts, utan det handlar mer om att kontaktytorna har oxiderats med åren. Sådan ingrodd "smuts" går inte att ta bort med bara en tops och isopropylalkohol. Det måste slipas ned försiktigt med sandpapper, eller tas bort med någon annan metod som är lite mer effektiv än bara isopropylalkohol.
Jag håller helt klart med illm i hans tips som han nämnde. Först kan man prova med isopropylalkohol. Ser kontaktytorna fortfarande inte blanka ut efter det så är det polering med väldigt fint sandpapper som gäller, sedan isopropylalkohol igen för att ta bort sandspånen innan man provkör spelet.
Att löda på kontaktytorna som illm nämnde rekommenderar jag verkligen inte. När man applicerar hög värme på ledningsbanorna på en PCB så finns det risk att ledningsbanorna lossnar om man har otur. Detta speciellt om man skulle råka ha lite för hög temperatur på lödkolven samt om man skulle råka hålla lödkolven för länge mot kopparbanorna. Dessutom är det väldigt svårt att få ett bra resultat, plus att det sliter mer på Mega Drivens cartridge-port eftersom den extra tjockleken på den lödda cartridgen gör att Mega Drivens cartridge-port förlorar sin spänstighet.
Jag tyckte jag såg något i tråden om att använda skruvmejsel och skrapa bort de ingrodda beläggningarna. Inte rekommenderat, i och med att detta snarare lämnar stora fula repor precis där mejseln drar fram och lämnar kvar orörda ytor som fortfarande har beläggning på sig. En polering med t.ex sandpapper ger ett mycket jämnare och bättre resultat.
Att öppna en cartridge och sudda bort smutsen har jag heller aldrig försökt mig på, och jag skulle inte vilja göra det heller. När man använder ett sudd så krävs att man applicerar ganska mycket tryck på själva kopparbanorna. Men lite sunt förnuft så kan man enkelt räkna ut att det finns en viss risk att man råkar slita med sig några kopparbanor om man suddar lite för hårt. Dessutom så har jag svårt att tro på att ett sudd kan hjälpa mot oxidering och rost. Förutom detta så finns det alltid en potentiell risk för att ESD-skada ROM-kapseln eller kringvarande elektronik när man jobbar med en öppen cartridge. Det räcker med att man har en kofta på sig eller något liknande, och sen så smäller det till precis när man tar i den öppna PCBn som man är på väg att börja rengöra.
Min metod brukar vara isopropylalkohol vid ytlig smuts, eller vid "ingrodd smuts" som t.ex oxidering och/eller rost så använder jag ett
väldigt fint sandpapper och polerar med
nästan inget tryck på sandpappret. Detta i minst 10 min på vardera sida på kasetten, så totalt minst 20 min polering. (Man måste gå långsamt framåt om man vill uppnå ett bra slutresultat. Kontaktytorna ska inte slipas - de ska "poleras".) Sedan isopropylalkohol för att ta bort resterna av slipspånet. Jag öppnar aldrig kasetten för att genomföra denna procedur. Japanska spel samt kanske även vissa spel till andra konsoller går ändå inte att öppna utan att skära sönder labeln, och det finns ingen chans att jag skär sönder en label bara för att rengöra kontakterna på en kasett. Dessutom minimeras risken för elektrostatiska urladdningar rakt in i ROMen om jag väljer att inte öppna mina kasetter så ofta. När jag rengör på detta sätt så har det hittills alltid resulterat i skinande blanka kontaktytor som ser ut som om spelet nästan vore nytt, samt i ett perfekt fungerande spel.
Metoden må vara lite tidskrävande, men jag tycker att spelen kan få den kärlek och omsorg de förtjänar. Är man en äkta TV-spelsnörd så kan man gott unna dom det.