Forumet för dig som älskar Sega! 

• Senaste inköpen (som inte är Sega)

• Senaste köp, värderingar och övrig samlardiskussioner
Senaste köp, värderingar och övrig samlardiskussioner
 #31750  by Vintervargen

Vet ej om det hör hemma i denna trden, men eftersom wonder boy har varit ett sega spel så....är jag en ända här som har köpt ett digitalt ex av remaken av wonder boy?

#31751  by Tronin

Då det inte är Sega skickar jag över den till rätt tråd 8-) Jag passade även på att fixa klippet åt dig.

Jag älskar verkligen utseendet. Tyvärr är det inget spel som lockar mig (jag föredrar platforms-Wonder Boy), så det kommer inte bli ett köp.
 #31874  by GoryGlory

Jag var på Myrorna på Ystadvägen i Malmö och köpte en 8-bit NES-klonkonsol som heter Funstation

På kartongen står det Game Station M:i:III med en bild påTom Cruise.

Kartongen var sliten, men spelet var oöppnat och inplastat. det kostade 125 kronor och jag har studentlegitimation så då får man alltid 10% rabatt på Myrorna så det blev 113 kronor som jag betalade för denna skräpkonsol.

Den ser ut som en Playstation PS One och har likadana kontakter och uttag som Sega Master System, Sega Mega drive, Commodore 64 och Amiga 500. Jag provade att koppla in mina Master System och Mega Drive handkontroler, men dom fungerade inte.

Konsolen hade såklart även en grå ljuspistol som ser ut som en Walther PPK som tyska polisen och James Bond brukar ha. Handkontrollerna som också är gråa precis som konsolen ser ut som Playstation 1 handkontroller. Man fick även med en AV-kabel och en amerikansk elkontakt, men jag kollade in min Mini Mega Drive elsladd och det var samma voltstyrka osv, så den funkade perfekt.

Man fick även med en grå rundad liten spelkassett som heter 999999 in 1 Super Game, coolt, med så många spel. Men när jag starade konsolen så står det Olympic 2000 999999 in 1, men spelkassetten innehåller bara 5 gamla NES-spel som är Super Mario Bros, FIFA Soccer 2000 som bara är gamla Socccer till NES, Olympic 2000 som bara är Track & Field, Duck Hunt och Galaxian.

Sen så kan man typ börja på vilken bara man vill och det finns modifierade Super Mario Bros varianter som Moon Mario som typ svävar när man hoppar osv. Spelkasssetten är några millimeter kortade än en vanlig Famicom spelkassett så det går varken att sätta i Famicom eller NES spelkassetter i konsolen.

Här är några bilder som jag har fotograferat

Image Image Image Image Image Image Image
 #31876  by lindholm

ja väldigt udda famiclone om den inte tar famicom-carts. Är det inte bara att det är dålig passform? så det går att få dit en cart med lite våld?
 #31877  by GoryGlory

Ja det är en udda Famiclone.

Det finns inga spel inbyggda, jag provade att starta den utan spelkassett isatt och då hände det inget.

Ingen aning om det finns andra spelkassetter till den än den som följde med, jag vet inte om det går att om man plockar ut kretskorten ur Famicom spelkassetter om dom går i då och om man då kan spela dom då i Funstation!?

Här är lite info om den

http://ultimateconsoledatabase.com/fami ... arcorp.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
 #31897  by carlsson

Vissa Famicom-spel, särskilt piratspel, har dålig passform i min arabiska tangentbords-Famiclone så då får man plocka ur det pyttelilla kretskortet ur cartridget och trycka ner. Sedan ska man lyckas få bort det efteråt också.

Dock har jag en Vii-liknande maskin (stavat med enkelt V för att jag syftar på Kinakopian av Wii, vilket min maskin påminner om men än ingen Vii heller). Den har typ 16-bitarsspel inbyggda, och så ett cartridge med 8-bitarsspel. Antalet pinnar är samma som Famicom men de bägge är inte kompatibla åt något håll - jag har varit så modig att jag testat både Famicom-spel i Vii-prylen och tvärtom. Sett till en tveksam hårdvaruspec jag läst på nätet ska den här maskinen ha någon ASIC med en emulerad 6 MHz 6502 och annat skoj, men bara för att instruktionerna i teorin skulle matcha betyder ju inte att cartridges alls passar.

Gällande handkontrollen har jag redan svarat på Vintage Games-forumet, att din maskin sannolikt har seriella kontroller i en DE9-kontakt, snarlikt NES fast annan pinout. Det till skillnad från Atari, Commodore, Sega osv som även om de inbördes har lite olika pinouts, ändå allihop är parallella, dvs en pinne för upp, en för höger, en för fire osv medan en seriell anslutning kodar signaler för dessa och skickar på en och samma pinne. Inte samma sak som morse men liknande princip.
 #31913  by GoryGlory

AlmostOriginal >>> Funstation är väl ett bra namn, förutom att den inte var så fun :mrgreen:

Gnaarkill >> Killen i din Fun video verkar glad och har en fin frisyr, han kanske hade gillat Funstation mer än jag, jag har kopplat ur mitt Funstation och ställt den i en hylla och har den som kuriosa, då den inte kostade så mycket. [thumbup]

carlsson >> Precis, det går kanske att sätta i ett löst kretskort, men som du skriver, det är nog ett himla meck med att få loss kretskortet sedan om man tar med en tång eller annat.

Tack för din info och jag har sett dom arabiska Famiclones med tangentbord och allt, jag har en arabisk Famicom bootlegkassett som säkert hör hemma till en sådan Famiclone. :)

Jag har en Wii klonkonsol också som står nerpackad i sin kartong på en hylla.
 #31919  by GoryGlory

Jag fick precis hem Mighty Bomb Jack på japansk original Famicom spelkassett som jag vann av våra vänner Famikompisar på deras Instagramtävling på https://www.instagram.com/famikompisar" onclick="window.open(this.href);return false;

Mighty Bomb Jack Famicom Spelkassett

Image

Deras egna Famicombox med deras egna instick och visitkort

Image

Startbilden

Image

Spelet

Image
 #31968  by lindholm

Fick hem en nes mini idag. Får se när (om) man får tid/lust att leka med den
Image
  • 1