Vad behöver man för verktyg för att kunna öppna sina Sega-kassetter? Det kan vara bra att veta om man känner för att göra en ordentlig rengöring.
För de allra flesta kassetter behöver man en gamebit 4,5 mm. Du hittar den genom en enkel sökning på Tradera. Dock är det inget verktyg jag rekommenderar utan jag använder istället en 4,5 mm säkerhetsmejsel (security screwdriver) som jag hittade på eBay för 83 kr.
En annan vanlig skruv är stjärnskruven som används till både de vanliga och EA-kassetterna. För dessa skruvar använder jag en stjärnmejsel som du enkelt hittar på Clas Ohlson: Stanley PZ1 x 100 för 79 kr
För dessa, lite ovanligare, skruvar fungerar följande sats utmärkt (lägg dock märke till att skruvarna på J-Carten sitter i de nedre hörnen bakom etiketten ).
Du hittar det på Clas Ohlson för 69 kr
1. T10 använder du för skruvarna till de kassetter som är ihopsatta i Mexiko.
2. Nr 4 (på den mellersta raden) använder du till EA-kassetterna.
3. T8 använder du till skruvarna på J-Carten.
Totalsumma för att kunna öppna samtliga Sega-kassetter: 231 kr
För de allra flesta kassetter behöver man en gamebit 4,5 mm. Du hittar den genom en enkel sökning på Tradera. Dock är det inget verktyg jag rekommenderar utan jag använder istället en 4,5 mm säkerhetsmejsel (security screwdriver) som jag hittade på eBay för 83 kr.
En annan vanlig skruv är stjärnskruven som används till både de vanliga och EA-kassetterna. För dessa skruvar använder jag en stjärnmejsel som du enkelt hittar på Clas Ohlson: Stanley PZ1 x 100 för 79 kr
För dessa, lite ovanligare, skruvar fungerar följande sats utmärkt (lägg dock märke till att skruvarna på J-Carten sitter i de nedre hörnen bakom etiketten ).
Du hittar det på Clas Ohlson för 69 kr
1. T10 använder du för skruvarna till de kassetter som är ihopsatta i Mexiko.
2. Nr 4 (på den mellersta raden) använder du till EA-kassetterna.
3. T8 använder du till skruvarna på J-Carten.
Totalsumma för att kunna öppna samtliga Sega-kassetter: 231 kr
Last edited by Tronin on 11 Feb 2012, 15:03, edited 6 times in total.