Jag kan ta och knåpa ihop en liten lista
. Observera att dessa är endast de jag har spelat, vilket är långt ifrån alla till konsolen.
Action-RPG
Landstalker - Skön fantasykänsla, kluriga pussel och roliga karaktärer.
Light Crusader - Som Landstalker, men enbart i en lång grotta och mer "realistisk" karaktärsdesign och medeltidsaktig fantasy. Klar höjdare.
Story of Thor - Riktigt coolt kampsystem och häftigt ljud, om än inte musiken alltid är den bästa.
Sword of Vermilion - Rätt mediokert, men har bra musik och jag tyckte det var rätt roligt trots enformigheten. Man ville spela vidare hela tiden helt enkelt.
Super Hydlide - Port från ett 8-bitarsoriginal. Hemsk grafik och väldigt primitivt, men ändå kul att spela och det har en del intressanta idéer, t.ex. goda fiender, klocka, viktsystem mm. Spelvärt efter att man provat det mesta andra.
Gauntlet IV - Baserat på arkadspelet från 1985, så grafiken är ful, men den nya musiken är fantastisk. Man kan spela två, vilket jag gjorde med min kompis och vi hade riktigt kul.
Dungeon Explorer - Det här lirar jag med min kompis nu, det är till Mega-CD:n. Snygg grafik och bra musik, lite ojämna karaktärer. Upp till 4 spelare!
Soleil - Rätt medioker Zelda-klon. Finns andra som gillar det mer. Helt okej ändå.
King Colossus - Finns endast i JP-version, men en engelsk patch kan tankas. Fantastisk atmosfär (baserat på Romartiden tror jag) och kul att spela. Bra musik också.
Plattform-RPG
Ys III - Kanonbra musik och väldigt kul att spela.
Popful Mail - Ett av de absolut bästa Mega-CD-spelen. Roliga dialoger och filmer, tre karaktärer, kul att spela.
Wonder Boy in Monster World - Klassiker. Inte världens bästa grafik eller ljud, men det är ett bra spel ändå.
Monster World IV - Kom bara i Japan. Men det finns en översättningspatch man kan tanka för att lira spelet på engelska. Riktigt snygg grafik och kul att spela, tyvärr för linjärt och kort.
Strategi-RPG
Shining Force - Klassiker. Bra på alla sätt, utom kanske storyn som är lite klyschig.
Shining Force II - Som ettan, fast bättre på alla sätt. Mindre linjär också.
Shining Force CD - Liknar mer Warsong/Langrisser (se nedan) eftersom det är linjärt och bara strider. Klart sämre än cartspelen, men värt att spela ändå. Enda CD-spelet som kräver RAM-cart (om man vill spela tredje delen i spelet).
Warsong - Som Shining Force, men endast strider och inga städer man kan gå runt i eller så. Riktigt bra ändå, fast det är lite ålderdomligt. Jag höll på att torska en dejt p.g.a. det här spelet förra året, haha!
Langrisser II (skulle ha hetat Warsong II om det kom till USA, antagligen) - Som ettan, fast mycket bättre på alla plan. Fantastisk musik och väldigt vanebildande.
Traditionell RPG
Shining in the Darkness - Klassisk dungeon-crawler (grottor i 3D). Underbar fantasykänsla och väldigt kul att rita kartor och spela.
Phantasy Star II - Det första RPG:t till konsolen. Förbannat svårt, men ändå kul och bra känsla.
Phantasy Star III: Generations of Doom - Kallas ofta seriens svarta får eftersom det är lite av en spin-off. Men det har en del intressanta idéer och bra musik. Grafiken saknar detaljer och storyn kunde berättas bättre, men jag kan inte annat än tycka om det i alla fall.
Phantasy Star IV - Ja, det här var alltså världens bästa spel
.
Pier Solar and the Great Architects - Det här spelet har jag jobbat på och jag är väldigt nöjd med det. Mer borde jag väl nog inte säga.
Beggar Prince - Kom 2006 i engelsk version från Super Fighter Team. Väldigt annorlunda och roligt spel med bra musik och fin grafik. Buggarna drar dock ner betyget en del.
Legend of Wukong - Kom ett par år efter Beggar Prince från Super Fighter Team. Klart sämre, helt skev svårighetskurva, tråkig story och enformiga och för många strider. Köp bara om du är samlare eller RPG-galning, eller båda som jag.
Star Odyssey - Också från Super Fighter Team, släpptes i år. Förbannat många random encounters, men bra story uppväger det och det är ett godkänt spel som liknar Phantasy Star II i känsla.
Lunar: The Silver Star - En klassiker till CD:n, tyvärr lite överskattad tycker jag. Hemsk palett. Men bra handling och musik.
Lunar: Eternal Blue - Uppföljaren som är så mycket bättre än originalet. Många fler mellansekvenser, musik i PCM istället för redbook audio, snyggare palett mm. Klart värt.
Vay - Rätt mediokert spel till CD:n. Har dock en del schysst musik och mellansekvenser. Värt att spela efter de andra.
Har säkert missat något... Nästa jag ska köpa är Dungeons & Dragons: Warriors of the Eternal Sun.