Självfallet handlar allt om ekonomi, men tilläggskonsoler är en väldigt hård marknad och framförallt i den prisklassen. Och vid närmare efterforskning kan Mega CD vara den klart mest lyckade försäljningsmässigt. Vissa källor, exempelvis
Closinglogos, säger att den sålde hela sex miljoner exemplar. För varje såld Mega CD såldes alltså fem Mega Drives. Dock är gammal statistik svår att fastställa och framförallt i ett så pass smalt ämne där mycket info sprids över internet. Faktum kvarstår dock att Mega CD är betydligt mer framgångsrik och lyckad än i princip alla övriga tilläggskonsoler så jag skulle absolut inte kalla det för en flopp.
Dessutom så gjorde NEC förhållandevis goda framgångar med PC Engine CD som släpptes tre år innan Mega CD:n så därav förstår jag absolut varför Sega valde att göra sin egna CD-konsol. 32X är en idé som enligt mig låter bra på pappret, men jag kan medge att de borde ha struntat i den.
F.ö. så var det knappast Nintendo som konkurrerade mot Saturn utan snarare Playstation. När Nintendo 64:an släpptes var det i princip kört för Saturn i Europa och USA, fastän den sålde bra i Japan där Nintendo 64 hade det tufft.