Forumet för dig som älskar Sega! 

• Repro- / Homebrewtråden (SMD)

• Diskussioner om allt som rör SMD
Diskussioner om allt som rör SMD
 #17670  by Zebbe

Jag är inte så involverad i det, men det sista jag hörde var att de flesta spritarna är inne i spelet nu och en del banor nästan helt färdigställda med fiender etc. Så det kommer väl så småningom.
 #21732  by CloudMaster

Gjorde dessa repros till en forummedlem för ett tag sen, ikväll har jag suttit och knåpat på ett omslag och lyssnat på awesome games done quick
Attachments:
P1020839.JPG
P1020839.JPG (485.87 KiB) Viewed 24005 times
ggalesteII.jpg
ggalesteII.jpg (412.57 KiB) Viewed 24005 times
 #21776  by CloudMaster

Jepp jag hade några dåliga bilder, köpte en 2mm corner cutter till sega etiketter och en 3mm till snes på ebay, gör mycket med proffsiga hörn.

Jim Power omslaget och snes etiketterna gjorde jag själv i gimp.
Attachments:
Gleylancer.JPG
Gleylancer.JPG (499.09 KiB) Viewed 23924 times
Undeadline.JPG
Undeadline.JPG (482.98 KiB) Viewed 23924 times
Pulseman.JPG
Pulseman.JPG (488.68 KiB) Viewed 23924 times
PanoramaCotton.JPG
PanoramaCotton.JPG (495.91 KiB) Viewed 23924 times
BareKnuckleIII.JPG
BareKnuckleIII.JPG (490.66 KiB) Viewed 23924 times
JimPower.JPG
JimPower.JPG (495.32 KiB) Viewed 23924 times
OhMummyGenesis.JPG
OhMummyGenesis.JPG (500.47 KiB) Viewed 23924 times
Overdrive.JPG
Overdrive.JPG (490.53 KiB) Viewed 23924 times
Snes.JPG
Snes.JPG (495.01 KiB) Viewed 23924 times
 #21832  by GoryGlory

CloudMaster >> Riktigt snyggt med omslag, kassetter, etiketter osv :)
Snyggt med rundade hörn på etiketterna [thumbup]

Köper du nya tomma kassetter, eller skruvar du isär gamla original kassetter och använder dom och gör nya chip till dom ??

Bränner du sedan in spelen på chipen/romen ??

Tar du gamla boxar eller är det nytillverkade boxar till spelen ??

Riktigt kul och coolt [thumbup]
 #21840  by CloudMaster

Du behöver ett gammalt spel och en ny eprom och en eprom programmerare, that's it :)

Men jag som är perfektionist ska ju tvunget krångla och använda samma storlek på pcb'n och epromen som på spelet man ska göra, då slipper man dra trådar som på overdrive ovanför, ett av två spel jag någonsin gjort det på, brukar använda två eproms för spel över 2048kB annars, på detta sätt
" onclick="window.open(this.href);return false;
 #21853  by Tronin

Är det bara jag som ogillar reproduktioner av spel som faktiskt (fortfarande) säljs i vår region? Det må vara nyproducerade spel, men ändock.
 #21884  by CloudMaster

Menar du som Uwol, Oh Mummy och Fix-it Felix eller? alla dom skaparna har ju släppt romsen på internet när dom inte planerade att göra fler själva, Vill man ha final-builden av Felix måste man göra eller köpa en repro då den aldrig producerades, och alternativo 1985 verkar ju inte haft nån som helst deal med Shiru som gjorde Uwol, och dom gav ut Magic Girl när super fighter team ägde rättigheterna till det, så köper man av dom köper man ju också bara en repro fast gjord av billiga chinesdelar, eller?
 #21889  by Tronin

CloudMaster wrote:Menar du som Uwol, Oh Mummy och Fix-it Felix eller?
Bland annat, men även Classic Kong. Nu står det iofs "Complete" också, så det kanske inte är samma spel.

Javisst har några av dem släpp romarna fria, men även om romarna inte hade varit fria hade det funnit folk som gjort repros. För mig är det samma sak. Det känns fel att göra repros av släppta spel, och dessutom om man gör repron väldigt snarlik originalet. Och Fix-it Felix producerades visst.

Om Alternativo 1985 inte haft rätten att ge ut Uwol eller Magic Girl kan ingen av oss svara på. De är i vilket fall som helst ansvariga för Oh Mummy vilket är ett spel som de fortfarande säljer.

Min åsikt kring repros bottnar i att jag gillar koncepter att låta folk ta del av spel i den mån det rör sig om översatta spel som aldrig lämnade Asien eller spel som aldrig släpptes. Jag gillar inte och kommer nog aldrig göra det heller reproduktioner av homebrews som har sålts men där ägaren släppt romen fri efteråt av den enkla anledning att jag vill att originalet ska få behålla sin exklusivitet.
 #21893  by CloudMaster

Inte några utan samtliga av dom är pdroms (public domain)
Oh mummy fick jag från fasebonus, dom hade laddat upp på tpb och länkat själva.

Tror man får göra nästan vad som med pdroms, Uwol var ett homebrew till ZX Spectrum från början, the mojon twins laddade upp romen och Shiru portade det till Megadrive och laddade upp den romen, alekmaul från portabledev portade i sin tur Megadrive versionen till Snes, och piko interactive fick i slutändan pengar för att släppa det på kassett.
" onclick="window.open(this.href);return false;

Så alternativo hade definitivt rätt att släppa Uwol men inte mer än någon annan,
med magic girl verkar det som dom försökte köra en fuling på ett chinesiskt olic spel men blev tagna på bar gärning när sft visade sig ha köpt licensen redan.

Just angående Fix-it Felix är det ju lite tråkigt kanske att repros kostar en femtedel av vad Drag00n krängde sina för, men tråkigare att han tog så mycket från första början, vet att han har fått massa skit för hur han skötte det där.
 #21905  by Tronin

Det var en nyhet att Drag00n har fått kritik för priset han satte på spelet. Med tanke på att han har gjort spelet själv, skapat boxarna och i slutet av releasen även skaffat fram helt nya PCBer förstår jag inte vad det klagas på. Det är klart att upphovsmannen ska få betalt för sitt arbete.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 13