Forumet för dig som älskar Sega! 

• FRÅGESTUND - Ställ era frågor om Mega Drive här!

• Diskussioner om allt som rör SMD
Diskussioner om allt som rör SMD
 #20780  by Axus

Har två exemplar av Ecco the Dolphin till Mega Drive, men de skiljer sig något från varandra. Exempelvis är omslagsbilden på kassetten mer glatt på den ena, och mer matt på den andra. Sedan är själva manualen häftad (rundad rygg) i den ena versionen, och klistrad (platt rygg) i den andra.

Kan det vara så att någon av dessa är repro, eller är det bara två snarlika (som ändå skiljer sig något) versioner?
 #20798  by Janone

Tråden där ni diskuterar svensk text på baksidan av 32x spel fick mig att börja fundera, vem jobbade med översättningarna, säkert inte någon rolig men jag skulle älskat om det var ngn på Brio som fick göra översättningen eller ngn i "familjen" ex Roffe. :)
 #20943  by Tandgnissle

Oprofessionell wrote:Död resetknapp på SMD II vad göra. Laga eller låta vara. Om jag ska laga hur gör jag för att hitta vad som är fel?
Om du bestämmer dig för att fixa den så behöver du nog en multimeter eller något annat du kan ohmmäta med, har du inte det är det svårt att gå vidare. Du behöver även en lödkolv eller station, en lödfläta, lödtenn samt flussmedel.

Om du har något att mäta resistans med så öppnar du din MD och ohmmäter mellan de två sidorna på den både med knappen nedtryckt och med den uppe, det skall vara olika värden. Har du olika värden är det nog något konstigt men om värdena inte ändrar sig så är knappen dålig och kanske då, om du har en ersättnings bytas ut med hjälp av lödning. Personligen så skulle jag bara byta den om jag hade en annan död megadrive att flytta över den ifrån då det annars nästan lönar sig att köpa en ny begagnad maskin istället. Då jag inte har en MD2 så kan jag inte hjälpa dig med om knappen är normally closed eller normally open.
 #20952  by Rotmosträdet

Tråden där ni diskuterar svensk text på baksidan av 32x spel fick mig att börja fundera, vem jobbade med översättningarna, säkert inte någon rolig men jag skulle älskat om det var ngn på Brio som fick göra översättningen eller ngn i "familjen" ex Roffe.

Roffe var det ju inte Förmodligen något externt översättningsbolag och då säkert nåt i typ Bryssel som hade översättare till alla språk i samma företag. Någon speltok var det ju inte iaf, därav många konstiga översättningar.
 #21284  by reznorhead

Tänkte att jag skulle inskaffa lite shooters till MD eftersom konsolen har en del bra sådana. Har redan köpt en del, wonderboy 3, Thunderforce, Gynoug, Herzog Zwei, Hellfire. Än så länge har jag inte klarat något av dem och det känns surt. Är en ganska van spelare och har klarat alla megaman, probotector och castlevania spelen utan problem.

Nu behöver jag tips på lättare(inte löjligt lätta) shooters eller de med oändligt med continues. Var ska man börja.

Även tips på bästa shooters till formatet. Tack mina segaloverboys n girls
 #21664  by reznorhead

Fixade en MD med switch för 60hertz. Men översta bilden flimrar när jag kör 60 och på min platt tv skakar hela bilden! :(

Kan det bero på sladden(ska vara rätt sladd) ,den är lite sliten?
 #21665  by NGF

Det kanske kan vara teven, när jag ställer om till 60hz så börjar min platta teve blinka, när jag kör 50hz går det hur bra som helst.
 #21672  by Styris

Hittade en skum "release" av Sunset Riders när jag plockade på mig ett paket idag.
Tog lite bilder få se vad ni kan utgöra av det, för mig är det litet mysterium. Omslaget är riktigt omslagspapper och inget fattigt A4:a.
Känns som typ genesis manual med PAL spel med hemmabyggt omslag. Men tänkte om ni hade mer koll på det :)

" onclick="window.open(this.href);return false;

Sen en till fråga, hur konstigt blir hastigheterna med att forcera in 60hz i PAL spel på SMD blir det som NES totalt ospelbart på typ allt?
Plockade nämligen upp paketet spelet ovan kom ifrån pga en SMD konsol som jag ska modda in 60hz brytare så att konsolen går använda som den är tänkt :)
 #21674  by Henke

Jo, Pal-kassett, genesis manual, piratomslag.

Just ditt ex av SR, som är PAL, kommer inte funka i en amerikansk eller japansk konsol efterson spelet är regionslåst. Men moddar du konsolen regfri så går det ju såklart.
 #21676  by Styris

Ja alltså jag ska ju kasta in 50/60hz switch och göra min SMD regionsfri.

Att kassetterna är regionslåsta kvittar då det är hastigheten som dom spelas upp i som är det viktiga, å är det som NES/SNES då dumpar jag iväg alla PAL Sega spel jag äger.

EDIT: Master system addonen till SMD är den också 50/60hz specifiserad eller är det ett regionsfritt tillbehör som bestämmer sig efter vad konsolen skickar för signal?
 #21692  by Rotmosträdet

TV:n måste ju klara 60 hz, annars blir det flimmer och svartvitt.

Sunset-piraten ser ut att ha samma typsnitt som pirat-Smurfarna (på sidan).
 #21694  by Styris

Ja att TV:n klarar 60 hz är inga problem ^^ Spelar bara 60hz :)

Dock är det ingen pirat! xD Orginalkassett och fodral med pirat"cover" Så ett jädra hopkok. Efter lite googlande kunde jag inte se nån skillnad på kassetten från ett orginal så, är väl om man öppnar den och kollar PCB:n men får göra det senare isf :)
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 26