Forumet för dig som älskar Sega! 

• Senaste inköpen (Sega)

• Senaste köp, värderingar och samlardiskussioner om Sega
Senaste köp, värderingar och samlardiskussioner om Sega
 #20933  by Axus

AlmostOriginal wrote: Som typ dance dance revolution? :)
Jag har inte spelat det, men jag tror inte att det riktigt är samma sak. Här har man inte någon dansmatta, utan det gäller att trycka in rätt kombinationer. Blir lite mer att PS Vitan blir som ett instrument man använder för att spela upp musiken. :)
 #21031  by aerobert

Fick just dörrleverans, nämligen sveriges fetaste MD2 utav Lab23.

Switchless region/språk-hantering, 10mhz överklockning och Mega Amp-kort med extra switchar för filtrerad/ofiltrerad ljudkrets. God Jul till mig. 8-) Och stort tack till Lab23.
Image
 #21041  by aerobert

Haha, vadå då? :) Tycker MD2 är sexigare och mer slimmad än MD1 om det är det du syftar på? Nu både ser och låter den bättre än en sådan också. [thumbup]
 #21042  by Tandgnissle

Trevlig pryl men hela poängen med en "switchless"-modd faller ju bort när man ändå har brytare på utsidan. :mrgreen:
Tror nog att jag vill bygga vidare på min egen megadrive1 och lägga till liknande moddar. Iofs så skulle jag nog få ut en massa genom att bara byta elektrolyter då megadrive-konsolerna börjar bli rätt gamla nu.
 #21043  by aerobert

Ja så sett för det syftet. ;) extremt smidigt att byta region och Hz annars. Ville kunna byta mellan filtrerat och ofiltrerat ljud på mega-ampen. I senare revision finns switchar inbyggda på kortet men på denna första version saknades det. Ofiltrerat låter fantastiskt bra i min basiga MX7000. Och den tar bort störningar på rgb-kabeln hyfsat bra också. Inte allt, men tillräckligt.
 #21057  by Tronin

aerobert wrote:Haha, vadå då? :)
Innehållet i MD2 håller inte samma kvalitet som i MD1. Lite som att polera upp en bajskorv.
 #21058  by NGF

Nu överdriver du. Visst ettan har lite bättre ljud och har snyggare design än md2 men md2 är fortfarande en kapabel maskin.
 #21062  by nissling

Det största problemet med tvåan är egentligen det väsentligt sämre ljudet och avsaknaden av hörlursutgång (som på ettan kommer från en bilstereo), men om man fixar en modifikation för det och sedan även 50/60Hz- samt Jap/Eng-switchar så försvinner de allra flesta problemet. Och av den anledningen har jag full förståelse för att Aerobert har gjort så. Byggkvalitén har jag inte haft några problem med till skillnad från vad andra har beskrivit.

Vilken av de som är snyggast vet jag inte, gillar designen på båda. Men en Mega Drive (1) med Mega CD (1) är svårslaget.
 #21064  by aerobert

Jag känner till MD2's tillkortakommanden gentemot MD1, därav modifikationerna som sagt. Poängen är ju att göra nåt dåligt bättre och då kan man utgå från det som är sämst. :) Mega Ampen gör slarvsylta med allt MD1 kastar mot den. Trots att min MD2 använder ASIC YM3438 för FM-chip jämfört med Discrete YM2612 i MD1.

Ofiltrerat ljud gör sig bäst i B&O MX7000 då den har aktiva högtalare med MYCKET bas från början.

Bild behöver vi inte prata om. Det är bara jänkare som jämför kompositsignaler eftersom dom är ett u-land utan RGB/Scart.

Kan inte göra annat än att rekommendera moddarna hos lab23.

Om ni tyckte Thunderforce 4 var häftigt på en vanlig MD, så ska ni se hur det flyter och låter nu. :mrgreen:
 #21066  by nissling

aerobert wrote:Ofiltrerat ljud gör sig bäst i B&O MX7000 då den har aktiva högtalare med MYCKET bas från början.
Jag hoppas absolut inte att du menar "bäst" i jämförelse mot dedikerade ljudsystem? Har mycket svårt att tro att ljudet från en MX7000 skulle låta bättre än min anläggning, men nog om skryt. ;) Skulle gärna vilja lyssna på en Mega Amp någon gång iaf.

En fördel med Mega Drive 2 är att den skickar ut bra synksignal, till skillnad från ettan. För att få riktigt bra RGB med ettan behöver man modifiera både konsolen och kabeln, såvida man inte har en fransk enhet med redan lämplig kabel. Använder man 32X försvinner problemet.
 #21068  by aerobert

Haha, allt är ju relativt, men den ska inte underskattas. I BO's äldre powerlink-system användes hela teven som centerkanal i deras surroundsystem. Så den lämnar bra tryck. Jag valde Bangen just för att slippa ha ett externt ljudsystem för retromaskinerna, och dessutom är den både vacker och har grym bild.

Jag har den stående bredvid platt-teven i vardagsrummet nämligen. Den gör jobbet med bravur kan man ju säga. :) Hade med mig den till en spelträff i höstas. Vet inte om ni kan se klippet: " onclick="window.open(this.href);return false;
 #21165  by Martin

Det rensades på min gamla arbetsplats PAN Vision och de hörde av sig om jag ville ta lite gamla saker eftersom de vet att jag gillar spelhistoria och vill bevara spel. Bland alla saker fanns bl.a. en jubileumsstaty av Sonic som endast kommit till Norden i sex exemplar. Tre av dessa gick till Kalle Anka i Sverige, Norge och Danmark som tävlingspriser. De tre andra finns hos Wai Kei Fung (tidigare business manager för SEGA i Norden), en annan forummedlem samt hos mig.

Image
 #21171  by aerobert

Häftigt Martin! Visst hade du lagt upp bild på den på instagram eller så?
 #21177  by martin2988

Nice! Härlig staty du kom över där :D
Älskar all anniversary merchandise som Sonic fått, 10 och 15 års statyerna är också riktigt trevliga :)
 #21203  by tokvev

Köpt lite mer hyrutgåvor till SMS, lär rycka ordentligt i Rotmosets baugette nu!
Finns det nån annan som äger fler hyrutgåvor?

Image
  • 1
  • 55
  • 56
  • 57
  • 58
  • 59
  • 107