Svår fråga. Lutar mot antingen Mega Drive eller Dreamcast. Funderade först på Master System, men det mesta den gör hade NES:en redan gjort, och det spelade ingen roll ifall det var bättre på SMS då NES:en innoverade. Game Gearen gillar jag inte, dåliga knappar, suddig skärm, stor och klumpig, äter batterier som en galen robot. Innoverade i princip ingenting heller. Saturnen är en för sorglig historia. Sega fick erbjudande av både Sony och Silicon Graphics att göra konsol med dom, men nej, Sega var kaxiga efter MD:ns framgång och tyckte sig klara sig själv. Sony gjorde sedan PlayStation själv, SG gick till Nintendo och resten är historia. Saturnens många och enorma problem överskuggar i mångt och mycket alla dess fantastiska spel, så på sätt och vis kan man säga att den är underskattad, men inte tillräckligt. Dreamcasten däremot tjuvstartade sin generation med ofantligt mycket bättre prestanda än de dåtida konkurrenterna och revolutionerade med sitt inbyggda modem det som idag är standard överallt förutom hos Nintendo kanske. Mega Driven då. Ja, den var den första riktiga 16-bitskonsolen. Den tog hem arkadspelen. Den visade hur viktigt det var med hårdvara som utvecklarna hade lätt att jobba med. Den visade att allt inte handlar om grafik och ljud, utan också om processorn, det viktigaste när det kommer till gameplay och kärnan i bra spel. Mycket av detta nämns aldrig idag och därför tror jag att den är mest underskattad. Sen så är det min favvo också, men det visste ni nog redan
. Så rösten faller på den
.