Forumet för dig som älskar Sega! 

• FRÅGESTUND - Ställ era frågor om Mega Drive här!

• Diskussioner om allt som rör SMD
Diskussioner om allt som rör SMD
 #14846  by Janone

stattin wrote:Hur menar du med "fler 32x till md kablar då alltså"?
Det räcker med en kabel. Om du inte har flera uppsättningar 32X?

Den behövs alla fall.
Jag hade för mig att man inte behövde ngn kabel alls mellan md2 och 32x, hade för mig att jag läst det någon stans. Men då måste jag styra kablar. ^^
 #15736  by grynold

Kom för ett tag sen över ett Sega Megadrive II och fyra spel dock saknades handkontroller och bildkabeln. På strömadaptern hade själva innehållet i kontakten som ska in i konsolen lossnat.

Beställde allt jag behövde på Ebay, tog billigast möjliga av allt då jag inte visste om Megadrivet överhuvudtaget fungerade.

Nytillverkade handkontroller för 20:- st å gratis frakt fick väl duga så länge.
http://www.ebay.com/itm/320919867692?ss ... 1439.l2649" onclick="window.open(this.href);return false;

Idag kom handkontrollerna och bildkabeln å ja kände verkligen inte för att vänta på strömadaptern så det blev en ytterst tillfällig lagning av den som följde med (lödning, lim å eltejp)

Drog igång Golden Axe II men det visade sej att handkontrollerna inte fungerade som dom skulle! Styrkorset funkade inte alls istället var det X Y Z som var Upp, Ner och Vänster. Tänkte att kineserna måste ha kopplat fel så snabbt fram med lödkolven å lödde loss alla kablar å försökte lista ut hur det skulle vara. Dock utan framgång.

Provade istället NHLPA Hockey 93 med den andra dosan å då fungerade styrkorset!
De blev till att återställa den första dosan igen å nu kunde ja åtminstone lira Hockey!

Så ja frågorna lyder väl vad skiljer handkontrollerna åt i olika spel?
Vilken handkontroll bör jag skaffa?

Fick även med Altered Beast som dock bara ger svart bild, troligt att det är fel på kassetten?
 #15737  by stattin

Om den ena dosan fungerar som den ska så kan du ju öppna den och kolla hur kablarna ska sitta och löda dom på plats i den andra dosan.

Skönaste dosorna är dom med 6 knappar tycker jag:
http://www.tradera.com/item/300709/1590 ... -megadrive" onclick="window.open(this.href);return false;

Angående Altred Beast, prova att rucka lite på kassetten när du startat spelet, kan vara glapp. Händer inget då så är det nog fel på spelet.
 #15738  by grynold

Jag satte tillbaka kablarna som det var från början å då fungerar båda dosorna i NHL men ingen av dom funkar som dom ska i Golden Axe II.

Har provat å rucka å blåsa men de vill inte starta så det är väl fel på kassetten då.
 #15739  by NGF

Blåsa är inget bra, det blir rost. Rengör konakterna med tops. Om det inte hjälper så öppna kasetten och gör en grundlig rengöring. Sudd ska vara bra. Har aldrig haft sådana problem med mdspel, däremot snes, där hjälper det ibland att sätta i kasetten lite snett.
 #15741  by Henke

grynold wrote: Drog igång Golden Axe II men det visade sej att handkontrollerna inte fungerade som dom skulle!
Golden Axe II är inte kompatibelt med 6-knapparsläge. Du måste växla till 3-knapparsläge via MODE knappen. Eller skaffa en 3-knapparskontroll.
 #15742  by Henke

retrospelse wrote:Vilket är det bästa sättet att spela megadrive? Vilken konsol (version) ska man ha, vilka kablar vilken tv osv?
Det råder delade meningar om det, kan man säga.

Allt beror på hur petig du är. MD1 har bättre ljud och bildkvalitet. Enda fördelen med MD2 som jag kan se, är om du gillar designen bätttre.

När det gäller kablar är/var det en vild diskussion här på forumet. Utanför forumet kan man nog ändå rätt säkert säga att de flesta föredrar RGB SCART, framför RF.
Men det är en smaksak. RGB SCART ger överlag skarpare bild, medans RF ger en viss fördel i en handfull spel som använder en viss teknik för bla. skuggning.
(Hoppas jag inte drar upp den här diskussionen nu igen bara)

Jag hoppas dock att ALLA är överens om att Tjock-TV ger bäst resultat.
 #15745  by grynold

Henke wrote: Golden Axe II är inte kompatibelt med 6-knapparsläge. Du måste växla till 3-knapparsläge via MODE knappen. Eller skaffa en 3-knapparskontroll.
Aha det förklarar saken. Tackar!
 #15746  by Henke

Topp-modellerna från Sony eller en Bang Olufsen är bra. Sen går det naturligtvis att grotta ned sig i vilka modeller inom dessa märken som är bättre eller sämre, men i så fall hittar du mycket mer och bättre information om du googlar lite.
 #15754  by Henke

Jo, men det säger sig självt. Jag är övertygad om att de flesta väljer en tjocktv för gratis till ett par hundralappar, framför att först köpa en dyr tv som ger skitbild för att sedan köpa ännu dyrare kringutrustning för att ändå bara få samma kvalitet som en bra tjocktv.
 #15755  by nissling

Tja, det beror på vad man använder anläggningen till utöver tv-spel. Jag som ville uppgradera hela anläggningen såg ingen anledning att vara kvar med CRT när jag gick över till plasma i vintras då en CRT bara var ett hinder för min del. Visst kan jag förstås förstå att man inte vill spendera 10-15 000 kronor på en Crystalio II om man bara spelar Mega Drive, men jag vill påstå att bilden kan bli bättre på en HDTV om man har rätt utrustning.
 #15757  by Henke

nissling wrote:Tja, det beror på vad man använder anläggningen till utöver tv-spel.
Det har du ju helt rätt i. Men frågan var ju:
NGF wrote:Vilket är det bästa sättet att spela megadrive?
nissling wrote:Visst kan jag förstås förstå att man inte vill spendera 10-15 000 kronor på en Crystalio II om man bara spelar Mega Drive
Jamen exakt.
 #15763  by nissling

Fast om man nu ska ignorera kostnader och enbart se efter kvalité så är CRT inte det bästa alternativet för att spela Mega Drive (eller Tv-spel i allmänhet). Att man däremot väljer CRT av bekvämliga skäl är en helt annan sak.
 #15769  by Henke

Jovisst, kan man ignorera kostnader kan man ju tex hyra Cosmonova en dag och koppla in sitt MD. Eller hyra ett gäng studiomusiker som kan lyfta valfritt spels soundtrack ett par snäpp genom att framföra det live medan man spelar på sitt MD.
De flesta av oss har dock begränsade tillgångar, och därmed måste också kostnad tas med i beräkning av vad som är "bäst". Men visst, rent tekniskt har du säkert rätt i att det finns något bättre än tjocktv.
 #15771  by nissling

Henke wrote:De flesta av oss har dock begränsade tillgångar, och därmed måste också kostnad tas med i beräkning av vad som är "bäst".
Inte såvida frågeställningen inte klargör att utrustningen inte får överskrida en viss summa.
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 26