vs.
Efter Ruckets dissning av Alien Soldier i Teknodromens presentationstråd kände jag mig tvungen att göra denna tråden.
Som jag skrev där så tycker jag att Alien Soldier är det ultimata enmanna-run n gunnet, och Gunstar Heroes det ultimata tvåmanna-ditot.
Båda två är helt fantastiska spel som pushar Mega Drivens kapacitet till det yttersta. De kommer på en delad andraplats över mina favvospel till Mega Drive.
Finns mycket att säga om dom. Grafiskt sett är GH mer "cutesy" och enklare i sitt utförande, medan AS är rent futuristisk sci-fi med större sprites och mer avancerade bakgrunder. Musiken är gjord av samma person och påminner lite om varann kompositionsmässigt, men den är lite tyngre i AS för att passa den mörkare handlingen, som för övrigt är helknasig (men jag gillar den ändå). GH-handlingen är det vanliga, samla på diamanter och rädda tjejen och det där, men den får mer utrymme i själva spelet i alla fall. Gameplayet är mer varierat i GH, de flesta banorna är rätt unika och det finns betydligt fler vapen. AS å sin sida har många fler bossar, varav alla strider är olika och lika roliga. Båda spelen är rätt lätta på de enklare svårighetsgraderna, men expert på GH har jag aldrig klarat. Har dock klarat super hard på AS, det var en skön känsla även om det var tråkigt att slutet var detsamma.
Allt som allt har de båda sina för- och nackdelar, men de kompletterar varandra och är lika bra på sitt sätt.
Efter Ruckets dissning av Alien Soldier i Teknodromens presentationstråd kände jag mig tvungen att göra denna tråden.
Som jag skrev där så tycker jag att Alien Soldier är det ultimata enmanna-run n gunnet, och Gunstar Heroes det ultimata tvåmanna-ditot.
Båda två är helt fantastiska spel som pushar Mega Drivens kapacitet till det yttersta. De kommer på en delad andraplats över mina favvospel till Mega Drive.
Finns mycket att säga om dom. Grafiskt sett är GH mer "cutesy" och enklare i sitt utförande, medan AS är rent futuristisk sci-fi med större sprites och mer avancerade bakgrunder. Musiken är gjord av samma person och påminner lite om varann kompositionsmässigt, men den är lite tyngre i AS för att passa den mörkare handlingen, som för övrigt är helknasig (men jag gillar den ändå). GH-handlingen är det vanliga, samla på diamanter och rädda tjejen och det där, men den får mer utrymme i själva spelet i alla fall. Gameplayet är mer varierat i GH, de flesta banorna är rätt unika och det finns betydligt fler vapen. AS å sin sida har många fler bossar, varav alla strider är olika och lika roliga. Båda spelen är rätt lätta på de enklare svårighetsgraderna, men expert på GH har jag aldrig klarat. Har dock klarat super hard på AS, det var en skön känsla även om det var tråkigt att slutet var detsamma.
Allt som allt har de båda sina för- och nackdelar, men de kompletterar varandra och är lika bra på sitt sätt.
zebulog.wordpress.com