Forumet för dig som älskar Sega! 

• FRÅGESTUND - Ställ era frågor om Mega Drive här!

• Diskussioner om allt som rör SMD
Diskussioner om allt som rör SMD
 #9489  by Vintervargen

Är äntligen hemma i malmö och har börjat undersöka alla spel jag har köpt in. Jag reagerar på manualen till megaman, den verkar ovanligt tunn så jag är livrädd för att det är en fake jag har köpt :/
Hur många sidor är den på? Någon samlare här som vet?
Last edited by Tronin on 03 Nov 2012, 21:21, edited 1 time in total. Reason: Fråga flyttad till frågetråden.
 #9527  by Miztluren

Fick en extremt märklig joystick med ett köp för en tid sedan, det är(som synes) en trådlös megadrivejoystick med både styrkors och vad man skulle kunna kalla enorm joystickspak, dessutom agerar de två övre knapparna på höger sida som mågot slags kombination av A+B/B+C..

Någon som sett något liknande förut, eller vet mer om den?
Tycker själv mest bara den är jäkligt bisarr.. :D

Image
 #9537  by HVQ

Ser rätt trevlig ut den där :) Är inte bara för sega utan till Atari, PC engine. Har känns kvaliteten på den?
 #9539  by Miztluren

Tja, byggkvalitén känns ganska stabil.
Joystickpinnen tål en hel del misshandel känns det som.
Det märkligare är nog storleken, den är liksom för stor för att använda styr-kors saken utan att det känns som man håller i en bigmack, men samtidigt lite "smal"/avlång för att ha den på bordet och misshanlda knapparna/joysticken på ett bord..

Trådlösheten verkar vara bra dock, den kände av alla knapptryck oavseett om dosan låg på golvet/under sängen/ eller ett par metar bort. :)

Hittade också någon info om att den skulle funka till PC-Engine, men jag förstår inte riktigt hur, den har ju enbart en 9 pin D-SUB Sega/Atari-port ut..
Är det adapters som gäller då mao?
 #9713  by NGF

Gick och köpte en ny tv 42tum lcd-led i fredags. Dreamcasten funkar rätt bra men tyvärr krånglar bilden på megadriven.

Har testat spelläget på teven utan framgång. Bilden är skarp men har liksom hamnat för långt ner och det rycker i bilden i sidled :( Någon som har haft samma sak och vet hur man kan avhjälpa det? Kör RGB från md2. Antar att det inte är värt att testa antennkabeln ens?
Attachments:
IMG_0239.JPG
IMG_0239.JPG (49.36 KiB) Viewed 14966 times
 #9714  by Tronin

Tragiskt att man inte kan koppla in AlmostOriginals Supra RF i MD2an :(

Jag har inget svar på vad problemet kan vara, men jag hade testat köra med RF-kabeln istället. Iaf på NES föredrar jag originalantennkabeln framför komposit och RGB.

Snygg TV dock :)
 #9733  by NGF

Testade SF2CE (usa) och bilden centrerades och fyllde hela skärmen. Dock flimrade färgerna en del. Ska prova andra kablar och spel senare. Ska testa supran också men tänkte att teven skulle klara scart bättre än antenn.
 #9818  by Stoffeman

Tjena alla SEGA-Diggare.
Har för inte så länge sen skaffat mig ett SMD1 och har tyvärr stött på ett problem.
Bilden hoppar lite upp och ner hela tiden och vet inte vart jag ska börja felsöka.
Trodde först det berodde på RF kabeln så skaffade en sån där scart-kabel med extra stereokabel på och kopplade upp den igen. Bilden blev klockren förutom fortfarande samma hoppande... :S

Är uppkopplad på en 28" tjockis med ett par år på nacken så det ska inte vara några problem med att tv:en ska va för ny. Känns som felet ligger i SMD:n. Har testat med olika spel utan framgång.

Nån som har någon ide??

Mvh// Stoffeman
 #9833  by Stoffeman

Tycker också att det låter som konsollen, vill gärna veta om nån har nått tips på hur detta fenomen kan avhjälpas t.ex på NESen byter man connector om man får gråskärm som blinkar, kanske finns nått liknande här, dock inte connector vad jag förstått då det sitter fast på kretskortet. Ska prova på stora platt-tv idag och se. Om detta inte går att laga så får man ju försöka reklamera enheten... :?
 #10073  by NGF

Har problem med dålig kontakt med joypadportarna på MD2 (vanligt problem med denna modell). Någon som har åtgärdat och kan man fixa det utan att löda?
 #10087  by Stoffeman

Fick ett ryck nu i mellandagarna att koppla upp "det jag trodde va ett trasigt sega" på platt-tvn här hemma och fick perfekt bild (både i wide och letter) gick ner till 28" i källarn och där hoppar bilden lite upp och ner med segat. Strange tycker jag.. har provat alla inställningar på tjocktven men får det inte att funka, neset funkar prima på den. hmm.. ska försöka lägga upp en film på fenomenet här framöver. Kan ju spela SMD nu iallafall fast på fel TV: :?
 #10088  by ManiaC

Jag hade en riktigt gammal tjocktv innan där man förutom att snurra på knappar för ställa in kanalerna även hade nån knapp på baksidan av tvn man kunde skruva på som fick bilden att typ hoppa/rulla upp o ner på tvn / stabilisera den..
 #10095  by Stoffeman

min tjockis är från 2000-talet så de där rattarna finns inte på denna modell (vet vilka du pratar om, hade det på en 70-talare förr) :)
Har inte provat att göra manuell kanalsökning när scarten är ikopplad bara med rf-kabeln och då kunde jag få stabil bild någon gång, dock med usel bildkvalite.. ska se om man kan göra kanalsök med finjustering på scart uttaget.. tror inte det går dock.

Slängde med ett litet klipp på problemet. Färgfladdret som syns lite på tjocktv:n syns bara när man filmat skärmen ej irl. :)

Mvh// Stoffeman

#10099  by stattin

Det kan inte vara så att det är scart ingången på tven som är dålig/glapp på nått sätt då det ändå funkar bra på den andra tven, antar att du provar med samma kabel.

Och antar även att du inte kör nes på scart.
 #10274  by segafantasten

Hallå någon som har tips om hur man får igång mega cdn till mega drive 1? har samma strömkabel i cdn o megadrive dvs 10v men får inte liv i cdn tips någon?
Last edited by Tronin on 23 Jan 2013, 12:46, edited 1 time in total. Reason: Fråga flyttad till Frågetråden.
 #10277  by ManiaC

Lyser den inte överhuvud taget? Sålänge du dem har kontakt ordentligt mellan mega cdn och mega driven så ska det ju starta upp när du startar mega driven.. Annars har jag inte mkt kolll, aldrig haft problem med min än lyckligtvis :)
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 26